ТРАНСФОРМАЦІЙНИЙ ВПЛИВ ТЕХНОЛОГІЇ ВІРТУАЛЬНОЇ РЕАЛЬНОСТІ НА БІЗНЕС-ПРОЦЕСИ ТА СОЦІАЛЬНУ СФЕРУ

  • Ю. С. МАТВІЄНКО
  • А. В. РОПАВКА Полтавський університет економіки і торгівлі
  • О. В. ЧАБАН Навчально-науковий центр «STEAM-ХАБ»
Ключові слова: імерсивні технології, віртуальна реальність, бізнес-процеси, маркетингові стратегії, тривимірна візуалізація

Анотація

У статті досліджено трансформаційний вплив технології віртуальної реальності (VR) на бізнес-процеси та соціальну сферу. Розглянуто основні аспекти впровадження VR у корпоративному секторі, включаючи оптимізацію процесів навчання персоналу, вдосконалення комунікаційних стратегій та підвищення ефективності маркетингу через інтерактивні візуалізації. Аналізуються ключові переваги використання VR для розвитку клієнтоорієнтованих підходів, створення нових бізнес-моделей та розширення ринкових можливостей. Особливу увагу приділено впливу VR на соціальну сферу, зокрема освіту, охорону здоров’я, психологічну допомогу та інклюзію. Визначено роль VR у зміні традиційних методів навчання через інтерактивні симуляції та можливість моделювання складних ситуацій. Показано, як VR забезпечує більш глибоку інтеграцію технологій у суспільні процеси, сприяючи формуванню нового типу взаємодії між людьми. У статті також проаналізовано бар’єри впровадження VR, серед яких високі витрати, технічні складнощі та необхідність адаптації суспільства до нових форматів взаємодії. Представлено перспективи розвитку технології, які включають створення повноцінних віртуальних екосистем, здатних змінювати традиційні моделі поведінки як у бізнесі, так і у соціальних структурах. Результати дослідження демонструють значний потенціал VR у трансформації сучасних бізнес-процесів і соціальних практик, що вимагає подальшого вивчення для формування ефективних стратегій впровадження та використання цієї технології. Технологія віртуальної реальності є однією з імерсивних технологій, які останні роки демонструють стрімку динаміку розвитку та впровадження в різних галузях. Разом із робототехнікою та мережевими технологіями вона входить до трійки найперспективніших комп’ютерних технологій. Хоча з моменту її появи минуло менше 100 років, у технології віртуальної реальності все ще є багато перспективних можливостей для розвитку її теорії та практичного застосування. Ця стаття присвячена технології віртуальної реальності та її застосуванням на основі аналізу існуючої літератури, наукових досліджень та статистичних даних. Основний зміст включає огляд її переваг, характеристик, технічний склад та застосування в різних галузях.

Посилання

1. Alshawi, Mustafa, Goulding, Jack Steven, Nadim, Wafaa, Petridis, Sharp, Mark (2009). Virtual Reality Interactive Learning Environment. ManuBuild, Retrieved from: https://core.ac.uk/download/107300.pdf
2. Crout, Shawneda. (2019). The Importance of Including Interactive Immersive Technology in Instructional Design to Enhance Learner and User Experience. Cornerstone: A Collection of Scholarly and Creative Works for Minnesota State University, Mankato. Retrieved from: https://core.ac.uk/download/225563064.pdf
3. Gopeng (2019). Virtual Reality Technology and Its Applications. Electronic technology & software engineering, (22), p. 128–129.
4. Heryanto, Rachmawati, Aliviya, Kurniya, Tornando, & Hengki (2024). Challenges in Consumer Adaptation to Immersive Technologies: A Comprehensive Literature Review. Komunitas Dosen Indonesia. Retrieved from: https://core.ac.uk/download/617723651.pdf
5. Krodel, T., Krodel, Tim, Schott, Vera. (2023). XR Technology Deployment in Value Creation. MDPI, Retrieved from: https://core.ac.uk/download/581125051.pdf
6. Laukkanen, S., Lauronen, J., Lehto, P., Luimula, M., & Markopoulos, E. (2019). Maritime Safety Education with VR Technology (MarSEVR). The Institute of Electrical and Electronics Engineers (IEEE), Retrieved from: https://core.ac.uk/download/376910602.pdf
7. Lee, M., Lee, S.A., Jeong, M., & Oh, H. (2020). Quality of virtual reality and its impacts on behavioral intention. International Journal of Hospitality Management. Vol. 90. Р. 132–145.
8. Maas, M., & Hughes, J.M. (2020). Virtual, augmented and mixed reality in K-12 education: a review of the literature. Technology, Pedagogy and Education, Vol. 29:2, pp. 231–249. DOI: 10.1080/1475939X.2020.1737210.
9. Oetken, & Michael L. (2024). Using Media Equation Theory to Assess the Effectiveness of Virtual Reality Technology in Organizational Diversity, Equity, Inclusion, and Belonging (DEIB). Training. Scholars Crossing, Retrieved from: https://core.ac.uk/download/614444045.pdf
10. Pellas, N., Mystakidis, S., & Kazanidis, I. (2021). Immersive virtual reality in K-12 and higher education: A systematic review of the last decade scientific literature. Virtual Reality. Vol. 25, pp. 835–861. DOI: 10.1007/s10055-020-00489-9.
11. Połap, D., Kęsik, K., Winnicka, A., & Woźniak, M. (2020). Strengthening the perception of the virtual worlds in a virtual reality environment. ISA Transactions. Vol. 102. P. 397–406.
12. Vasudevan, M., & Unni, Rudresh S. (2023)/ Effect of VR Technological Development in the Age of AI on Business Human Resource Management. 999–1004. doi: 10.1109/ICEARS56392.2023.10085258.
13. Yang, & Zihang. (2019). Advantages and Application Analysis of Virtual Interactive Technology System. Public Communication of Science & Technology (23), 2019, p. 98–99 doi:10.16607/j.cnki.1674-6708.2019.23.051.
14. Zhang, Y., Liu, H., Kang Sh.-Ch., & Al-Hussein. M. (2020). Virtual reality applications for the built environment: Research trends and opportunities. Automation in Construction. Vol. 118. P. 213–239.
Переглядів статті: 9
Завантажень PDF: 2
Опубліковано
2024-12-30
Як цитувати
МАТВІЄНКО, Ю. С., РОПАВКА, А. В., & ЧАБАН, О. В. (2024). ТРАНСФОРМАЦІЙНИЙ ВПЛИВ ТЕХНОЛОГІЇ ВІРТУАЛЬНОЇ РЕАЛЬНОСТІ НА БІЗНЕС-ПРОЦЕСИ ТА СОЦІАЛЬНУ СФЕРУ. Науковий вісник Полтавського університету економіки і торгівлі. Серія «Технічні науки», (2), 56-62. https://doi.org/10.37734/2518-7171-2024-2-9