IMPROVEMENT OF THE MARKETING COMMODITY POLICY OF PRODUCERS OF FARMERS' CRAFT PRODUCTS

  • Viktoriia Kolodiazhna Sumy National Agrarian University
Keywords: marketing, marketing policy, marketing commodity policy, marketing theories, marketing analysis, craft production, craft agri-food products, agricultural sector, market, branding

Abstract

The purpose of the article is to consider the issues of improving the marketing commodity policy of producers of craft products of the agro-industrial complex. Modern approaches to the development of an effective marketing policy for craft food products are described. Results. The main stages and tools for improving the marketing policy of enterprise are defined. The article defines the list of data necessary for conducting a basic analysis of the marketing policy of enterprises producing craft agri-food products. The list of tasks to be performed in improving the marketing policy of enterprise is specified. The main aspects of the marketing commodity policy of enterprises producing craft agri-food products are characterised. The factors of the external and internal environment that influence the pricing policy of enterprises producing craft agri-food products are revealed. The article summarises the main elements of marketing policy that are necessary for the successful promotion of craft products on the market. Also the role of information technologies in the use of marketing strategies for enterprises producing craft agri-food products has been determined. Practical significance of the research results. The paper summarises the possibilities for improving the marketing and product policy of craft agri-food producers. It also outlines the main marketing tools to improve product positioning and increase sales for craft agri-food producers.

References

Danko Y., Halynska A., Blyumska-Danko K., Orel V. Pecularities of the development of winery enterprises under uncertain economic conditions in Ukraine. Scientific Papers: Management, Economic Engineering in Agriculture & Rural Development. 2021. No. 21(3).

Hristo Katrandjiev. Ecological Marketing, Green Marketing, Sustainable Marketing: Synonyms оr аn Evolution оf Ideas? Economic Alternatives. 2018. № 1. P. 71–82.

Marius Bulearca, Daniel Tamarjan. Augmented Reality: A Suistanable Marketing Tool. Global Business and Management Research: An International Journal. 2018. № 2. P. 238–244.

Philip Kotler, Hermawan Kartajaya. Marketing 4.0: Moving from Traditional to Digital. New Jersey: Wiley, 2016. 208 p.

Антонченко М.Ю., Кардаш В.Я., Павленко І.А., Шафалюк О.К., Василькова Н.В. Товарна інноваційна політика. Київ : КНЕУ, 2010. 391 c.

Загорулько В.М., Шевченко А.В., Борисенко О.С. Промисловий маркетинг : навч. посіб. Київ : НАУ, 2015. 356 с.

Ілляшенко С.М., Пересадько Г.О. Маркетингова товарна політика промислового підприємства. Управління стратегіями диверсифікації: монографія. Суми : ВТД «Університетська книга», 2015. 328 с.

Ілляшенко С.М., Шипуліна Ю.С. Товарна інноваційна політика: підручник. Суми : ВТД «Університетська книга», 2015. 281 с.

Криковцева Н.О., Сакісян Л.Г., Біленький О.Ю., Кортєльова Н.В. Маркетингова товарна політика: навч. посіб. Київ : Знання, 2012. 183 с.

Муха Р.А. Особливості здійснення маркетингової діяльності підприємствами. Ефективна економіка. 2018. № 5. С. 48–54.

Окландер М.А., Чукурна О.П. Маркетингова цінова політика: навч. посіб. Київ : «Центр учбової літератури», 2017. 240 с.

Органічне виробництво в Україні. Інформаційно-аналітичний портал АПК України. 2020. URL: https://agro.me.gov.ua/ua/napryamki/organichne-irobnictvo/organichnevirobnictvo-v-ukrayini (дата звернення: 07.03.2023)

П’ятницька Г. Просування товарів і торговельних послуг засобами Інтернет-реклами. Товари і ринки. 2011. № 1. С. 49–59.

Парій Л. В. Стратегії просування продукції сиру на український споживчий ринок. Глобальні та національні проблеми економіки. 2016. № 11. С. 176–181.

Погоріла Л.М. Ключові фактори і принципи соціально відповідального споживання. БізнесІнформ. 2017. № 2. С. 30–34.

Райко Д.В., Шипуліна Ю.С. Маркетингова товарна політика : навч. посіб. Суми : Триторія, 2022. 158 с

Шевченко А. В., Борисенко О. С., Фісун Ю. В., Крапко О. М. Маркетингова товарна політика : практикум. Київ : НАУ, 2022. 68 с.

Данько Ю.І. Системність та комплексність як основа раціонального аграрного маркетингу мікро-, мезо- та макрорівнів. URL: http://vlp.com.ua/files/72_1.pdf/

Danko Y., Halynska A., Blyumska-Danko K., & Orel V. (2021) Pecularities of the development of winery enterprises under uncertain economic conditions in Ukraine. Scientific Papers: Management, Economic Engineering in Agriculture & Rural Development, 21(3).

Hristo Katrandjiev (2018) Ecological Marketing, Green Marketing, Sustainable Marketing: Synonyms оr аn Evolution оf Ideas? Economic Alternatives.. No. 1. P. 71–82.

Marius Bulearca, Daniel Tamarjan (2018) Augmented Reality: A Suistanable Marketing Tool. Global Business and Management Research: An International Journal. No. 2. P. 238–244.

Philip Kotler, Hermawan Kartajaya (2016) Marketing 4.0: Moving from Traditional to Digital. New Jersey: Wiley. 208 p.

Antonchenko M.Iu., Kardash V.Ia., Pavlenko I.A., Shafaliuk O.K., Vasylkova N.V. (2010) Tovarna innovatsiina polityka [Commodity innovation policy]. Kyiv: KNEU, 391 p.

Zahorulko V.M., Shevchenko A.V., Borysenko O.S. (2015) Promyslovyi marketynh : navch. posib. [Industrial marketing]. Kyiv: NAU, 356 p.

Illiashenko S.M., Peresadko H.O. (2015) Marketynhova tovarna polityka promyslovoho pidpryiemstva. Upravlinnia stratehiiamy dyversyfikatsii: monohrafiia [Management of diversification strategies]. Sumy: VTD «Universytetska knyha», 328 p.

Illiashenko S.M., Shypulina Yu.S. (2015) Tovarna innovatsiina polityka: pidruchnyk [Commodity innovation policy]. Sumy: VTD «Universytetska knyha», 281 p.

Krykovtseva N.O., Sakisian L.H., Bilenkyi O.Iu., Kortielova N.V. (2012) Marketynhova tovarna polityka: navch. posib. [Marketing product policy]. Kyiv: Znannia, 183 p.

Mukha R.A. (2018) Osoblyvosti zdiisnennia marketynhovoi diialnosti pidpryiemstvamy [Peculiarities of the implementation of marketing activities by enterprises]. Efektyvna ekonomika. No. 5. P. 48–54.

Oklander M.A., Chukurna O.P. (2017) Marketynhova tsinova polityka : navch. posib. [Marketing price policy]. Kyiv: «Tsentr uchbovoi literatury». 240 p.

Orhanichne vyrobnytstvo v Ukraini. Informatsiino-analitychnyi portal APK Ukrainy [Information and analytical portal of the APC of Ukraine]. 2020. Available at: https://agro.me.gov.ua/ua/napryamki/organichne-irobnictvo/organichnevirobnictvo-v-ukrayini

Piatnytska H. (2011) Prosuvannia tovariv i torhovelnykh posluh zasobamy Internet-reklamy [Promotion of goods and trade services by means of Internet advertising]. Tovary i rynky. No. 1. P. 49–59.

Parii L.V. (2016) Stratehii prosuvannia produktsii syru na ukrainskyi spozhyvchyi rynok [Strategies for promoting cheese products to the Ukrainian consumer market]. Hlobalni ta natsionalni problemy ekonomiky. No. 11. P. 176–181.

Pohorila L.M. (2017) Kliuchovi faktory i pryntsypy sotsialno vidpovidalnoho spozhyvannia [Key factors and principles of socially responsible consumption]. BiznesInform. No. 2. P. 30–34.

Raiko D.V., Shypulina Yu.S. (2022) Marketynhova tovarna polityka : navch. posib. [Marketing product policy]. Sumy: Trytoriia, 158 p.

Shevchenko A.V., Borysenko O.S., Fisun Yu.V., Krapko O.M. (2022) Marketynhova tovarna polityka : praktykum [Marketing commodity policy]. Kyiv: NAU, 68 p.

Danko Yu.I. Systemnist ta kompleksnist yak osnova ratsionalnoho ahrarnoho marketynhu mikro-, mezo- ta makrorivniv [Systematicity and complexity as the basis of rational agricultural marketing at the micro, meso, and macro levels]. Available at: http://vlp.com.ua/files/72_1.pdf/

Article views: 140
PDF Downloads: 97
Published
2023-06-22
How to Cite
Kolodiazhna, V. (2023). IMPROVEMENT OF THE MARKETING COMMODITY POLICY OF PRODUCERS OF FARMERS’ CRAFT PRODUCTS. Scientific Bulletin of Poltava University of Economics and Trade. A Series of “Economic Sciences”, (2 (108), 84-90. https://doi.org/10.37734/2409-6873-2023-2-11