ПІДВИЩЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ СТРАТЕГІЧНОГО МЕНЕДЖМЕНТУ ПІДПРИЄМСТВ ГОТЕЛЬНО-РЕСТОРАННОГО БІЗНЕСУ НА ОСНОВІ КОНЦЕПЦІЇ КОНТРОЛІНГУ

  • Р.С. Шулла ДВНЗ «Ужгородський національний університет»
  • М.М. Попик ДВНЗ «Ужгородський національний університет»
  • В.В. Зеліч ДВНЗ «Ужгородський національний університет»
Ключові слова: контролінг, стратегічний менеджмент, управлінські рішення, готельно-ресторанний бізнес, інформаційно-аналітичне забезпечення, маржинальний прибуток, рентабельність продажу

Анотація

Метою дослідження є розробка науково-практичних рекомендацій щодо забезпечення стратегічного менеджменту релевантною інформацією на основі концепції контролінгу. Методика дослідження включає загальнонаукові методи такі як індукції, дедукції, класифікації, порівняння, системний аналіз, а також специфічні методи такі як фінансове моделювання, фінансовий аналіз та ін. Результатами дослідження стала розробка системи інформаційно-аналітичного забезпечення стратегічного менеджменту релевантною інформацією на основі контролінгу, яка враховує організаційно-технологічні особливості господарської діяльності підприємств готельно-ресторанного бізнесу. Практична значущість проведеного дослідження полягає у можливості застосування запропонованих методичних підходів контролінгу при стратегічному плануванні асортиментної політики підприємств готельно-ресторанного бізнесу, що дозволить підвищити ефективність управлінських рішень щодо селекції і оптимізації асортименту надаваних послуг розміщення. В статті досліджується проблема підвищення ефективності стратегічного менеджменту підприємств готельно-ресторанного бізнесу на основі концепції контролінгу. Обґрунтовано, що основними чинниками необхідності впровадження в практику бізнес-діяльності систем стратегічного менеджменту стали зростання динаміки та невизначеності зовнішнього середовища, а також посилення конкуренції на ринках. Обґрунтовано, що дієвість інструментів стратегічного управління не є достатньою, якщо на підприємстві відсутня відповідна система інформаційно-аналітичного забезпечення менеджменту релевантною інформацією. Доведено, що перспективним напрямом підвищення ефективності стратегічного менеджменту на підприємствах готельно-ресторанного бізнесу є впровадження в організаційну структуру служби контролінгу, на яку б покладалися завдання інформаційно-аналітичної підтримки процесу управління. При цьому ключовим інструментом контролінгу виступає система управлінського обліку, організована відповідно до інформаційних потреб управління. В статті проведено порівняльний аналіз інформативності традиційної для вітчизняної практики системи обліку фінансових результатів відповідно до національних П(С)БО та системи обліку фінансових результатів в рамках концепції контролінгу. Виявлено, що для інформаційно-аналітичної підтримки стратегічних управлінських рішень щодо виробничої програми на підприємствах готельно-ресторанного бізнесу доцільно застосовувати аналітичні показники контролінгу, які базуються на даних про маржинальну собівартість та маржинальний прибуток послуг розміщення.

Посилання

Басій Н. Ф. Стратегічний маркетинг: навчальний посібник. Львів : Видавництво Львівської комерційної академії, 2011. 456 с.

Бутинець Ф. Ф., Давидюк Т. В., Малюга Н. М., Чижевська Л. В. Бухгалтерський управлінський облік. Житомир : ПП «Рута», 2002. 480 с.

Длігач А. О. Стратегічне маркетингове управління : монографія. Київ : Алерта, 2012. 272 с.

Маначинська Ю. А. Облік витрат на виробництво готельного продукту. Вісник соціально-економічних досліджень. Збірник наукових праць. 2010. Вип. 38. С. 313–320.

Попович В. І. Розробка моделі управлінського обліку на підприємствах готельного бізнесу. Автореферат дисертації на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук. Спеціальність 08.00.09 – бухгалтерський облік, аналіз та аудит (за видами економічної діяльності) Київ, 2009.

Andrews, K. The Concept of Strategy, 3. Aufl., Homewood, 1987.

Hahn D. PuK, Controllingkonzepte: Planung und Kontrolle, Planungs- und Kontrollsysteme, Planungs- und Kontrollrechnung. 5. überarb. und erw. Aufl. Wiesbaden: Gabler, 1996, 1273 S.

Hungenberg H. Strategisches Management in Unternehmen: Ziele – Prozesse –Verfahren. 8. aktualisierte Auflage. Wiesbaden: Springer Fachmedien, 2014, 585 S.

Kilger W. Flexible Plankostenrechnung und Deckungsbeitragsrechnung. 9 Aufl. Wiesbaden: Gabler, 1988, 580 S.

Mintzberg, H.: Patterns in Strategy Formation, in: Management Science, 24. Jg. 1978, Nr. 9, S. 44 ff.

Reichmann, T.: Strategisches und operatives Kosten- und Erfolgsmanagement und -controlling. in: Controlling, Heft 1, 1996.

Reichmann, T.: Controlling mit Kennzahlen und Management-Tools, 7. Aufl., München, 2006.

Basii, N. F. (2011). Stratehichnyi marketynh: navchalnyi posibnyk. [Strategic marketing: a study guide]. Lviv: Vydavnytstvo Lvivskoi komertsiinoi akademii [in Ukrainian].

Butynets, F. F., Davydiuk, T. V., Maliuha, N. M., Chyzhevska, L. V. (2002). Bukhhalterskyi upravlinskyi oblik [Management accounting.]. Zhytomyr: PP «Ruta» [in Ukrainian].

Dlihach, A. O. (2012). Stratehichne marketynhove upravlinnia: monohrafiia [Strategic marketing management: monograph]. K.: Alerta [in Ukrainian].

Manachynska, Yu. A. (2010). Oblik vytrat na vyrobnytstvo hotelnoho produktu [Cost accounting for hotel product production]. Visnyk sotsialno-ekonomichnykh doslidzhen. Zbirnyk naukovykh prats [in Ukrainian].

Popovych, V. I. (2009). Rozrobka modeli upravlinskoho obliku na pidpryiemstvakh hotelnoho biznesu [Development of a management accounting model at hotel business enterprises]. Extended abstract of candidate’s thesis. [in Ukrainian].

Andrews, K. (1987). The Concept of Strategy, 3. Aufl., Homewood.

Hahn, D. PuK. (1996). Controllingkonzepte: Planung und Kontrolle, Planungs- und Kontrollsysteme, Planungs- und Kontrollrechnung. 5. überarb. und erw. Aufl. Wiesbaden: Gabler.

Hungenberg H. (2014). Strategisches Management in Unternehmen: Ziele – Prozesse –Verfahren. 8. aktualisierte Auflage. Wiesbaden: Springer Fachmedien.

Kilger, W. (1988). Flexible Plankostenrechnung und Deckungsbeitragsrechnung. 9 Aufl. Wiesbaden: Gabler.

Mintzberg, H. (1978). Patterns in Strategy Formation, in: Management Science.

Reichmann, T. (1996). Strategisches und operatives Kosten- und Erfolgsmanagement und -controlling. in: Controlling, Heft 1.

Reichmann, T. (2006). Controlling mit Kennzahlen und Management-Tools, 7. Aufl., München.

Переглядів статті: 3
Завантажень PDF: 6
Опубліковано
2024-08-30
Як цитувати
Шулла, Р., Попик, М., & Зеліч, В. (2024). ПІДВИЩЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ СТРАТЕГІЧНОГО МЕНЕДЖМЕНТУ ПІДПРИЄМСТВ ГОТЕЛЬНО-РЕСТОРАННОГО БІЗНЕСУ НА ОСНОВІ КОНЦЕПЦІЇ КОНТРОЛІНГУ. Науковий вісник Полтавського університету економіки і торгівлі. Серія «Економічні науки», (3 (113), 43-52. https://doi.org/10.37734/2409-6873-2024-3-6