EMPIRICAL METHODS OF SCIENTIFIC RESEARCH – THEORY AND PRACTICAL EXPERIENCE

  • Nataliya Karpenko Poltava University of Economics and Trade
  • Nataliia Pedchenko Poltava University of Economics and Trade
  • Maryna Ivannikova Poltava University of Economics and Trade
  • Habriella Birta Poltava University of Economics and Trade
  • Viktoriia Strilets Poltava University of Economics and Trade
Keywords: methodology, scientific research, statistical research, empirical methods, research methods information, scientific innovation, practical significance

Abstract

The purpose of the article is the determination of the place of empirical research in the general dimension of scientific research, analysis of the main approaches to their implementation and directions of practical application of the main methods of empirical research in research practice. Research methodology. The goals and objectives set out in the article were realized with the help of relevant general scientific and special research methods: comparative analysis and synthesis, systematization, logical generalization, interpretation and adaptation. The results. The basic principles of using general methods of scientific cognition in the results of applied research in the field of economics, management and entrepreneurship were proved by the authors of the article. The peculiarities of empirical research methods that will allow current researchers to use practical experience in the implementation of research with applied results were rounded up by the authors of the article. The analysis of the comparative characteristics of empirical research methods will allow the authors to combine methodological approaches to the use of research proposals to improve economic, managerial and entrepreneurial components in their scientific research. A step-by-step approach to conducting the study will allow a thorough approach to the effectiveness and form a list of errors that are possible when conducting empirical research. Practical significance of research results. The main research results presented in the article, their practical justification, complexity, experience and summary results are recommended for use as a basis for use in the research work of scientists who carry out research work in various areas and use practical experience in the implementation of research. Such approaches will allow for the development of scientific approaches in synergy with practical experience, and the implementation of applied research results that will be useful in conditions of uncertainty. The use of such methods as surveys, observations, etc. will allow to take into account the opinion of the research objects and will affect the effectiveness of the result. These features of empirical research lead to a combination of scientific and practical experience with a more positive result was proved in the article.

References

Бабух І. Методологія та організація наукових і прикладних досліджень у маркетингу: навч. пос. для здобувачів вищої освіти другого (магістерського) рівня. Чернівці : Чернівец. нац. ун-т ім. Ю. Федьковича, 2024. 260 с.

Вільна Енциклопедія (Wikipedia: The Free Encyclopedia). URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/

Маркетингова діяльність підприємств: сучасний зміст: [монографія] / за заг. ред. д.е.н., проф. Н. В. Карпенко. Київ : Центр учбової літератури, 2016. 252 с. URL: https://cutt.ly/k2e3SCf

Маркетингова діяльність підприємств: сучасний зміст. Частина 2: (монографія) / за науковою редакцією Н. В. Карпенко). Полтава : ПУЕТ, 2021. 344 с. URL: https://cutt.ly/O2e3Kk5

Малигіна В. Д., Холодова О. Ю., Акімова Л. М. Методологія наукових досліджень: монографія. Рівне : НУВГП, 2016. 247 с.

Данильян О. Г., Дзьобань О. П. Методологія наукових досліджень: підручник. Харків : Право, 2019. 368 с. URL: https://library.nlu.edu.ua/POLN_TEXT/SENMK/OMND.pdf

Мокін Б. І., Мокін О. Б. Методологія та організація наукових досліджень : навч. посіб. Вінниця : ВНТУ, 2014. 180 с.

Карпенко Н. В., Іваннікова М. М. Нейромаркетинг для малого бізнесу. Науковий вісник Полтавського університету економіки і торгівлі. Серія: Економічні науки. 2020. № 2 (98). С. 65–74. URL: http://puet.poltava.ua/journal/98_2020/8.pdf

Основи методології та організації наукових досліджень : навч. посіб. для студентів, курсантів, аспірантів і ад’юнктів / за ред. А. Є. Конверського. Київ : Центр учб. літ., 2010. 352 с.

Педченко Н., Бірта Г., Карпенко Н., Стрілець В., Іваннікова М. Математичні методи та методи статистичної обробки інформації у методології наукових досліджень. Науковий вісник Полтавського університету економіки і торгівлі. Серія «Економічні науки». 2024. № 3 (113). С. 89–95. https://doi.org/10.37734/2409-6873-2024-3-12

Babukh I. (2024) Metodolohiya ta orhanizatsiya naukovykh i prykladnykh doslidzhen u marketynhu: navch. pos. dlya zdobuvachiv vyshchoyi osvity druhoho (mahisterskoho) rivnya. Chernivtsi: Chernivets. nats. un-t im. yu. Fedkovycha, 260 р.

Wikipedia: The Free Encyclopedia. Available at: https://uk.wikipedia.org/wiki/

Marketynhova diyalnist pidpryyemstv: suchasnyy zmist: [monohrafiya] / za zah. red. d.e.n., prof. N. V. Karpenko. Kyiv: Tsentr uchbovoyi literatury, 2016. 252 р. Available at: https://cutt.ly/k2e3SCf

Marketynhova diyalnist pidpryyemstv: suchasnyy zmist. Chastyna 2: (monohrafiya) / za naukovoyu redaktsiyeyu N. V. Karpenko). Poltava: PUET, 2021. 344 р. Available at: https://cutt.ly/O2e3Kk5

Malyhina V. D., Kholodova O. Yu., Akimova L. M. (2016). Metodolohiya naukovykh doslidzhen: monohrafiya. Rivne: NUVHP, 247 р.

Danylyan O. H., Dzoban O. P. (2019). Metodolohiya naukovykh doslidzhen: pidruchnyk, Kharkiv: Pravo, 368 р. Available at: https://library.nlu.edu.ua/POLN_TEXT/SENMK/OMND.pdf

Mokin B. I., Mokin O. B. (2014). Metodolohiya ta orhanizatsiya naukovykh doslidzhen: navch. posib. Vinnytsya: VNTU, 180 р.

Karpenko N. V., Ivannikova M. M. (2020). Neyromarketynh dlya maloho biznesu. Naukovyy visnyk Poltavskoho universytetu ekonomiky i torhivli. Seriya: Ekonomichni nauky. № 2 (98), рр. 65–74. Available at: http://puet.poltava.ua/journal/98_2020/8.pdf

Osnovy metodolohiyi ta orhanizatsiyi naukovykh doslidzhen: navch. posib. dlya studentiv, kursantiv, aspirantiv i adyunktiv / za red. A. YE. Konverskoho. Kyiv: Tsentr uchb. lit., 2010. 352 s.

Pedchenko N., Birta H., Karpenko N., Strilets V., Ivannikova M. (2024). Matematychni metody ta metody statystychnoyi obrobky informatsiyi u metodolohiyi naukovykh doslidzhen. Naukovyy visnyk Poltavskoho universytetu ekonomiky i torhivli. Seriya «Ekonomichni nauky», 3 (113), 89–95. DOI: https://doi.org/10.37734/2409-6873-2024-3-12

Article views: 8
PDF Downloads: 3
Published
2024-11-29
How to Cite
Karpenko, N., Pedchenko, N., Ivannikova, M., Birta, H., & Strilets, V. (2024). EMPIRICAL METHODS OF SCIENTIFIC RESEARCH – THEORY AND PRACTICAL EXPERIENCE. Scientific Bulletin of Poltava University of Economics and Trade. A Series of “Economic Sciences”, (4 (114), 108-113. https://doi.org/10.37734/2409-6873-2024-4-17