STUDY OF THE STATE OF POSTAL OPERATORS OF UKRAINE

  • Angela Zakharenko-Seleznyova Poltava Universiti of Economics and Trade
Keywords: postal operators, research, marketing, infrastructure, transport logistics

Abstract

The article is dedicated to the study of the state of postal operators of Ukraine in today's conditions. The purpose of the article is to analyze the activities of postal operators of Ukraine, the place of postal operators in the market infrastructure, the peculiarities of the logistics of postal operators' transportation, highlighting the practical experience of postal operators during the war. Methodology of research. The solution of the goals and tasks set in the article is implemented with the help of appropriate general scientific special research methods: analysis and synthesis, systematization and generalization, logical approach. Findings. An analysis of the state of postal operators of Ukraine and the main trends in the development of innovative approaches to the provision of postal services was carried out. A number of problems related to the difficulties of logistics during the war were identified, a noticeable expansion of the range of new services was noted, and the consolidation of the native postal operators with the global information space was noted. Practical value. As evidenced by the results of the research, the specificity of postal operators' services lies in the degree of individualization and client orientation in accordance with consumer requirements. One of the achievements of postal operators over the past year and a half is a significant expansion of the range of services due to innovative types that they did not offer before. Proposals for financial and banking services have become quite relevant. The influence of military events in Ukraine is pushing postal operators to strengthen the marketing component in the formation of the company's strategy. The existing directions for improving the marketing of postal operators should be implemented comprehensively and systematically. The practical experience of postal operators encouraged them to actively strengthen the marketing component, it is recommended to strengthen the existing areas of marketing improvement comprehensively and systematically. Postal operators are offered ways to improve their work on the market.

References

Taranenko O. Ukraine express delivery market industry analysis. Economic analysis. 2020. No. 30(4). P. 84–92. DOI: https://doi.org/10.35774/econa2020.04.084 (дата звернення: 05.08.2023).

Чміль Г.Л., Верзілова Г.Р. Місце маркетингової діяльності у забезпеченні економічного зростання торговельного підприємства. Підприємництво та інновації. DOI: https://doi.org/10.37320/2415-3583/10.27 (дата звернення: 05.08.2023).

Вовчанська О. & Іванова Л. (2022) Особливості реалізації інструментів маркетингу в умовах воєнного стану. Економіка та суспільство, № (38). DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-38-32 (дата звернення: 05.08.2023).

Горбаль Н.І., Шаровський Я.О., Ярошенко В.В. Конкурентна ситуація на ринку поштового зв’язку України. Бізнес Інформ. 2019. № 5. C. 123–128. DOI: https://doi.org/10.32983/2222-4459-2019-5-123-128 (дата звернення: 05.08.2023).

Полуніна Д. Доставка «день у день» і покриття по всій країні: топ поштових операторів України URL: https://thepage.ua/ua/business/top-5-ukrayinskih-poshtovij-operatoriv-rejting-na-den-poshti (дата звернення: 05.08.2023).

Тафійчук Є. Кейси військового часу: як адаптувати логістику під нові потреби URL: https://mind.ua/openmind/20240775-kejsi-vijskovogo-chasu-yak-adaptuvati-logistiku-pid-novi-potrebi (дата звернення: 05.08.2023).

Князєва О.А. Стратегічні напрямки розвитку поштового зв’язку України. Актуальні проблеми економіки. 2016. № 10. С. 88–97. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ape_2016_10_11 (дата звернення: 05.08.2023).

Коссе І. Євроінтеграція поштою: чи відповідає директивам ЄС закон про поштовий зв’язок. URL: https://www.eurointegration.com.ua/experts/2022/11/8/7150159/ (дата звернення: 05.08.2023).

Кравчук В.І., Горячева А.Л. Проблеми розвитку маркетингу на підприємствах поштового зв’язку. Науковий вісник Херсонського державного університету. 2019. Випуск 10. Ч. 3. С. 49–51.

Кушнір О.К., Кріль О.В. Дослідження конкурентного середовища операторів поштового зв’язку. Економіка та суспільство. 2021. № 32. С. 54–67. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-32-38 (дата звернення: 05.08.2023).

Мальчик М. В. та ін. Маркетингово-логістичні процеси в економіці: теорія та практика: монографія / за ред. Мальчик М.В. Нац. 104 ун-т вод. госп-ва та природокористування. Рівне : НУВГП, 2015. 197 с.

Ісаченко О. Зберегти та забезпечити: як змінилася логістика в Україні під час війни. URL: https://mind.ua/openmind/20241674-zberegti-ta-zabezpechiti-yak-zminilasya-logistika-v-ukrayini-pid-chas-vijni. (дата звернення: 05.08.2023).

Офіційний сайт ТОВ «Нова Пошта». URL: https://novaposhta.ua (дата звернення: 05.08.2023).

Офіційний сайт АТ «Укрпошта». URL: https://www.ukrposhta.ua/ua (дата звернення: 05.08.2023).

Офіційний сайт «Торговий дім «Міст Експрес». URL: https://ua.meest.com (дата звернення: 05.08.2023).

Про поштовий зв’язок: Закон України від 04.10.2001 №2759-III. URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/2759-14 (дата звернення: 05.08.2023).

Романич І.Б. Якість послуг поштово-логістичної компанії та інноваційні концепції її діяльності. Науковий вісник Херсонського державного університету. 2018. Випуск 29. Ч. 2. С. 9–14.

Слободянюк А., Андрушкевич З. Дослідження конкурентних переваг операторів ринку поштового зв’язку України. Збірник тез Економічного науково-практичного форуму «Підприємництво і маркетинг у формуванні національної безпеки за умов сучасних глобальних викликів». Хмельницький: ХНУ, 2022. С. 244–246.

Taranenko O. (2020) Ukraine express delivery market industry analysis. Economic analysis, no. 30(4), p. 84–92. DOI: https://doi.org/10.35774/econa2020.04.084 (accessed August 5, 2023).

Chmil H.L., Verzilova H.R. Mistse marketynhovoi diialnosti u zabezpechenni ekonomichnoho zrostannia torhovelnoho pidpryiemstva. Pidpryiemnytstvo ta innovatsii. DOI: https://doi.org/10.37320/2415-3583/10.27 (accessed August 5, 2023 ).

Vovchanska O. & Ivanova L. (2022) Osoblyvosti realizatsii instrumentiv marketynhu v umovakh voiennoho stanu. Ekonomika ta suspilstvo, no. (38). DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-38-32 (accessed August 5, 2023).

Horbal N.I., Sharovskyi Ya.O., Yaroshenko V.V. (2019) Konkurentna sytuatsiia na rynku poshtovoho zviazku Ukrainy. Biznes Inform, no. 5, p. 123–128. DOI: https://doi.org/10.32983/2222-4459-2019-5-123-128 (accessed August 5, 2023).

Polunina D. Dostavka «den u den» i pokryttia po vsii kraini: top poshtovykh operatoriv Ukrainy Available at: https://thepage.ua/ua/business/top-5-ukrayinskih-poshtovij-operatoriv-rejting-na-den-poshti (accessed August 5, 2023).

Tafiichuk Ye. Keisy viiskovoho chasu: yak adaptuvaty lohistyku pid novi potreby Available at: https://mind.ua/openmind/20240775-kejsi-vijskovogo-chasu-yak-adaptuvati-logistiku-pid-novi-potrebi (accessed August 5, 2023).

Kniazieva O.A. (2016) Stratehichni napriamky rozvytku poshtovoho zviazku Ukrainy. Aktualni problemy ekonomiky, no. 10, p. 88–97. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ape_2016_10_11 (accessed August 5, 2023).

Kosse I. Yevrointehratsiia poshtoiu: chy vidpovidaie dyrektyvam YeS zakon pro poshtovyi zviazok. Available at: https://www.eurointegration.com.ua/experts/2022/11/8/7150159/ (accessed August 5, 2023).

Kravchuk V.I., Horiacheva A.L. (2019) Problemy rozvytku marketynhu na pidpryiemstvakh poshtovoho zviazku. Naukovyi visnyk Khersonskoho derzhavnoho universytetu, no. 10, is. 3, p. 49–51.

Kushnir O.K., Kril O.V. (2021) Doslidzhennia konkurentnoho seredovyshcha operatoriv poshtovoho zviazku. Ekonomika ta suspilstvo, no. 32, p. 54–67. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-32-38 (accessed August 5, 2023).

Malchyk M. V. ta in. (2015) Marketynhovo-lohistychni protsesy v ekonomitsi: teoriia ta praktyka: monohrafiia / za red. Malchyk M.V. Nats. 104 un-t vod. hosp-va ta pryrodokorystuvannia. Rivne : NUVHP, 197 p.

Isachenko O. Zberehty ta zabezpechyty: yak zminylasia lohistyka v Ukraini pid chas viiny. Available at: https://mind.ua/openmind/20241674-zberegti-ta-zabezpechiti-yak-zminilasya-logistika-v-ukrayini-pid-chas-vijni. (accessed August 5, 2023).

Ofitsiinyi sait TOV «Nova Poshta». Available at: https://novaposhta.ua (accessed August 5, 2023).

Ofitsiinyi sait AT «Ukrposhta». Available at: https://www.ukrposhta.ua/ua (accessed August 5, 2023).

Ofitsiinyi sait «Torhovyi dim «Mist Ekspres». Available at: https://ua.meest.com (accessed August 5, 2023).

Pro poshtovyi zviazok: Zakon Ukrainy vid 04.10.2001 No. 2759-III. Available at: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/2759-14 (accessed August 5, 2023).

Romanych I.B. (2018) Yakist posluh poshtovo-lohistychnoi kompanii ta innovatsiini kontseptsii yii diialnosti. Naukovyi visnyk Khersonskoho derzhavnoho universytetu, vol. 29, is. 2, pp. 9–14.

Slobodianiuk A., Andrushkevych Z. (2022) Doslidzhennia konkurentnykh perevah operatoriv rynku poshtovoho zviazku Ukrainy. Zbirnyk tez Ekonomichnoho naukovo-praktychnoho forumu «Pidpryiemnytstvo i marketynh u formuvanni natsionalnoi bezpeky za umov suchasnykh hlobalnykh vyklykiv». Khmelnytskyi: KhNU, pp. 244–246.

Article views: 84
PDF Downloads: 72
Published
2023-08-31
How to Cite
Zakharenko-Seleznyova, A. (2023). STUDY OF THE STATE OF POSTAL OPERATORS OF UKRAINE. Scientific Bulletin of Poltava University of Economics and Trade. A Series of “Economic Sciences”, (3 (109), 41-45. https://doi.org/10.37734/2409-6873-2023-3-6