MARKETING IN INDUSTRIES AND SPHERES OF ECONOMY OF UKRAINE
Abstract
Purpose. The purpose of the article is to search for practical approaches to the recommended use of marketing in the branches and spheres of the economy of Ukraine, to determine its features, to understand the essence and meaning, to focus on explore marketing research with the aim of further marketing segmentation taking into account the specifics of the industry, the target audience definition in a specific industry, use of features of implementation of marketing complexes, etc. Methodology of research. Solving the goals and objectives set in the article are implemented according to general scientific, special research methods: comparative analysis and synthesis, systematization, grouping, logical generalization, interpretation and adaptation. Results. An analysis of theoretical and practical developments in the application of marketing in economic sectors was carried out. Formed features of the marketing concept. Processes of interaction between industry enterprises and end consumers are determined. The essential content of the industry features of marketing considered in the article is revealed. Expedient components of marketing in certain industries are determined. At the intersection of the conceptual provisions of the listed types of marketing, the main provisions regarding the possibility of applying the theoretical and practical level of marketing in the relevant industries and spheres of the economy have been worked out. The practical significance of the research results. The main results of scientific research, their practical justification, complexity, experience and summarized research results are recommended for Ukrainian business, the development of which will become expedient after victory. However, the relevance of the conducted research will also be appropriate for university’s professors in the process of providing educational components for students of the Marketing major.
References
Буднікевич І. Муніципальний маркетинг: теорія, методологія, практика. Чернівці : Чернівецький національний університет, 2012. 645 с.
Гринкевич С., Брух О., Бернацька І. Вплив маркетингового середовища на розвиток об’єднаних територіальних громад. Аграрна економіка. 2018. № 11 (1-2). С. 59–69.
Стратегічні проблеми оновлення промислового виробництва України в сучасних умовах : колективна монографія / За ред. Сударкіної С. П. Харків : Друкарня Мадрид, 2020. 230 с.
Ілляшенко Н. С. Організаційно-економічні засади інноваційного маркетингу промислових підприємств : монографія. Суми : «Вид-во СумДУ», 2011. 192 c. URL: https://cutt.ly/P2e3M5P
Унтілов А., Шмідгаль К., Камбур О. Особливості маркетингу в галузі будівництва. ΛΌГOΣ. ОНЛАЙН. 2020.
Маркетингова діяльність підприємств: сучасний зміст [монографія] за заг. ред. д.е.н., проф. Н. В. Карпенко. Київ : Центр учбової літератури, 2016. 252 с. URL: https://cutt.ly/k2e3SCf
Маркетингова діяльність підприємств: сучасний зміст. Частина 2: (монографія) за науковою редакцією Н. В. Карпенко). Полтава : ПУЕТ, 2021. 344 с. URL: https://cutt.ly/O2e3Kk5
«Партнерство для розвитку міст» (ПРОМІС). URL: https://decentralization.gov.ua/uploads/library/file/486/Regional_BrandingMarketing_2019.pdf
Giovanna Naranjo, Eugenio Pellicer, Victor Yepes. Marketing in the construction industry: state of knowledge and current trends. DYNA, vol. 78, № 170, desember, 2011, pp. 245–253.
Куценко Т. М., Парфентенко І. А., Заіка О. В. Роль маркетингового комплексу з просування ІТ-послуг у практиці підприємницької діяльності. Український журнал прикладної економіки. 2020. Том 5. № 1. С. 107–114. – ISSN 2415-8453.
Маркетинг у сфері ІТ-секрети продажів, огляд кейсів. URL: https://webpromoexperts.net/ua/blog/b2b-marketing-na-zapadnyy-rynok-keysy-it-kompaniy/
Трайно В. М., Трайно В. М. Маркетингове управління споживачами послуг : монографія. Полтава : ПУЕТ, 2015. 323 с. URL: http://dspace.puet.edu.ua/handle/123456789/4922
Budnikevych I. Munitsypalnyi marketynh: teoriia, metodolohiia, praktyka. Chernivtsi : Chernivetskyi natsionalnyi universytet, 2012. 645 s.
Hrynkevych S., Brukh O., Bernatska I. Vplyv marketynhovoho seredovyshcha na rozvytok obiednanykh terytorialnykh hromad. Ahrarna ekonomika. 2018. № 11 (1-2). S. 59–69.
Stratehichni problemy onovlennia promyslovoho vyrobnytstva Ukrainy v suchasnykh umovakh : kolektyvna monohrafiia / Za red. Sudarkinoi S. P. Kharkiv : Drukarnia Madryd, 2020. 230 s.
Illiashenko N. S. Orhanizatsiino-ekonomichni zasady innovatsiinoho marketynhu promyslovykh pidpryiemstv : monohrafiia. Sumy : «Vyd-vo SumDU», 2011. 192 c. URL: https://cutt.ly/P2e3M5P
Untilov A., Shmidhal K., Kambur O. Osoblyvosti marketynhu v haluzi budivnytstva. ΛΌHOΣ. ONLAIN. 2020.
Marketynhova diialnist pidpryiemstv: suchasnyi zmist [monohrafiia] za zah. red. d.e.n., prof. N. V. Karpenko. Kyiv : Tsentr uchbovoi literatury, 2016. 252 s. URL: https://cutt.ly/k2e3SCf
Marketynhova diialnist pidpryiemstv: suchasnyi zmist. Chastyna 2: (monohrafiia) za naukovoiu redaktsiieiu N. V. Karpenko). Poltava : PUET, 2021. 344 s. URL: https://cutt.ly/O2e3Kk5
«Partnerstvo dlia rozvytku mist» (PROMIS). URL: https://decentralization.gov.ua/uploads/library/file/486/Regional_BrandingMarketing_2019.pdf
Giovanna Naranjo, Eugenio Pellicer, Victor Yepes. Marketing in the construction industry: state of knowledge and current trends. DYNA, vol. 78, № 170, desember, 2011, pp. 245–253.
Kutsenko T. M., Parfentenko I. A., Zaika O. V. Rol marketynhovoho kompleksu z prosuvannia IT-posluh u praktytsi pidpryiemnytskoi diialnosti. Ukrainskyi zhurnal prykladnoi ekonomiky. 2020. Tom 5. № 1. S. 107–114. – ISSN 2415-8453.
Marketynh u sferi IT-sekrety prodazhiv, ohliad keisiv. URL: https://webpromoexperts.net/ua/blog/b2b-marketing-na-zapadnyy-rynok-keysy-it-kompaniy/
Traino V. M., Traino V. M. Marketynhove upravlinnia spozhyvachamy posluh : monohrafiia. Poltava : PUET, 2015. 323 s. URL: http://dspace.puet.edu.ua/handle/123456789/4922