ТЕОРЕТИЧНІ АСПЕКТИ БІЗНЕС-МОДЕЛІ: ГЕНЕЗА, СКЛАДОВІ, ФАКТОРИ ВПЛИВУ

  • М. Б. Нагара Західноукраїнський національний університет
Ключові слова: бізнес-модель, сталий розвиток, цінність, управління, стратегія, ресурси

Анотація

Метою статті є дослідження теоретичних і прикладних аспектів бізнес-моделей. Методика дослідження. Досягнення поставленої мети здійснено за допомогою таких методів дослідження: контент-аналізу, діалектичного підходу, індукції та дедукції, логічного підходу, графічного методу. Результати. Проаналізовано погляди науковців щодо становлення концепції бізнес-моделей. Окреслено внесок науковців у змістовну інтерпретацію поняття «бізнес-модель». Охарактеризовано фактори, що визначають архітектоніку бізнес-моделі. Обґрунтовано специфіку взаємопов’язаних складових бізнес-моделей. Окреслено вимоги, яким має відповідати комплексна бізнес-модель сучасного підприємства. Підкреслено необхідність подальшого дослідження моделей бізнесу та їх динамічних складових. Практична значущість результатів дослідження. Використання на практиці запропонованих теоретико-прикладних підходів дозволить підвищити релевантність управлінських рішень в процесі формування та імплементації бізнес-моделі.

Посилання

Chan Kim W., Renee A. Mauborgne. Blue Ocean Strategy. Boston, MA: Harvard Business Review Press, 2012. 305 р.

Hamel G., Prahalad K. Competing for the Future. Boston: Harvard Business Review Press, 1996. 384 p.

Sommerrock K. Social Entrepreneurship Business Models: Incentive Strategies to Catalyze Public Goods Provision. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2017. 307 p.

Amit R., Zott C. Crafting Business Architecture: The Antecedents of Business Model Design. Strategic Entrepreneurship Journal. 2015. № 9. P. 331–350.

Chesbrough H., Rosenbloom R. The Role of the Business Model in Capturing Value from Innovation: Evidence from Xerox Corporation’s Technology Spin-off Companies. Industrial and Corporate Change. 2018. № 11. P. 529–555.

Stewart D., Zhao Q. Internet Marketing, Business Models and Public Policy. Journal of Public Policy and Marketing. 2013. № 19. P. 287–296.

Osterwalder A., Pigneur Y., Tucci C. Clarifying Business Models: Origins, Present, and Future of the Concept. Communications of the Association for Information Systems. 2016. № 16. P. 1–25.

Magretta J. Why Business Models Matter? Harvard Business Review. 2014. Vol. 80. Issue 5. P. 86–92.

Shafer S., Smith H., Linder J. The Power of Business Models. Business Horizons. 2017. № 48. P. 199–207.

Casadesus-Masanell R., Ricart J. From Strategy to Business Models and to Tactics. Long Range Planning. 2016. № 43. P. 195–215.

Baden-Fuller C., Haefliger S. Business Models and Technological Innovation. Long Range Planning. 2015. № 46. P. 419–426.

Morris M., Schindehutte M., Allen J. The Entrepreneur’s Business Model: Toward a Unified Perspective. Journal of Business Research. 2019. № 58. P. 726–735.

Doleski O. Integrated Business Model. Applying the st. Gallen Management Concept to Business Models. Wiesbaden: Springer, 2015. 411 p.

Третяк О., Кліманов Д. Новий підхід до аналізу бізнес-моделей. Журнал менеджменту. 2016. Т. 14. № 1. С. 115–130.

Hamel G. Leading the Revolution. Boston, MA: Harvard Business School Press, 2010, 394 p.

Wirtz B., Pistoia A., Ullrich S., Göttel V. Business Models: Origin, Development And Future Research Perspectives. Long Range Planning. 2016. Vol. 49. № 1. P. 36–54.

Porter M. Strategy and the Internet. Harvard Business Review. 2013. Vol. 79. № 3. P. 63–78.

Романова О. А. Еволюція інститутів реалізації сучасної промислової політики. Управлінець. 2019. Т. 10. № 3. С. 14–24.

Лісова Р. М. Генеза поглядів на еволюцію концепції бізнес-моделі та її структуру. Економічний простір. 2020. № 159. С. 83–87. DOI: https://doi.org/10.32782/2224-6282/159-17

Прохорова В. В. Бізнес-моделі як інструмент коригування стратегічних позицій підприємств на конкурентних ринках. Проблеми економіки. 2020. № 2. C. 274–280. URL: https://www.problecon.com/article/?year=2020&abstract=2020_2_0_274_280

Chan, K. W., & Mauborgne, R. A. (2005). Blue Ocean Strategy. Boston, MA: Harvard Business Review Press.

Hamel, G., & Prahalad, K. (1996). Competing for the Future. Boston: Harvard Business Review Press.

Sommerrock, K. (2017). Social Entrepreneurship Business Models: Incentive Strategies to Catalyze Public Goods Provision. Basingstoke: Palgrave Macmillan.

Amit, R., & Zott, C. (2015). Crafting Business Architecture: The Antecedents of Business Model Design. Strategic Entrepreneurship Journal, no 9, pp. 331–350.

Chesbrough, H., & Rosenbloom, R. (2018). The Role of the Business Model in Capturing Value from Innovation: Evidence from Xerox Corporation’s Technology Spin-off Companies. Industrial and Corporate Change, no. 11, pp. 529–555.

Stewart, D., & Zhao, Q. (2013). Internet Marketing, Business Models and Public Policy. Journal of Public Policy and Marketing, no. 19, pp. 287–296.

Osterwalder, A., Pigneur, Y., & Tucci, C. (2016). Clarifying Business Models: Origins, Present, and Future of the Concept. Communications of the Association for Information Systems, no. 16, pp. 1–25.

Magretta, J. (2014). Why Business Models Matter? Harvard Business Review, vol. 80, issue 5, pp. 86–92.

Shafer, S., Smith, H., & Linder, J. (2017). The Power of Business Models. Business Horizons, no. 48, pp. 199–207.

Casadesus-Masanell, R., & Ricart, J. (2016). From Strategy to Business Models and to Tactics. Long Range Planning, no. 43, pp. 195–215.

Baden-Fuller, C., & Haefliger, S. (2015). Business Models and Technological Innovation. Long Range Planning. 2015, no. 46, pp. 419–426.

Morris, M., Schindehutte, M., & Allen, J. (2019). The Entrepreneur’s Business Model: Toward a Unified Perspective. Journal of Business Research, no. 58, pp. 726–735.

Doleski, O. Integrated Business Model (2015). Applying the st. Gallen Management Concept to Business Models. Wiesbaden: Springer.

Tretyak, O., & Klimanov, D. (2016). Novyy pidkhid do analizu biznes-modeley [A New Approach to the Analysis of Business Models]. Zhurnal menedzhmentu – Management Magazine, vol. 14, issue 1, pp. 115–130. [in Ukrainian].

Hamel, G. (2010). Leading the Revolution. Boston, MA: Harvard Business School Press.

Wirtz, B., Pistoia, A., Ullrich S., & Göttel, V. (2016). Business Models: Origin, Development And Future Research Perspectives. Long Range Planning, vol. 49, issue 1, pp. 36–54.

Porter, M. (2013). Strategy and the Internet. Harvard Business Review, vol. 79, issue 3, pp. 63–78.

Romanova, O. A. (2019). Evolyutsiya instytutiv realizatsiyi suchasnoyi promyslovoyi polityky [Evolution of Institutions for the Implementation of Modern Industrial Policy]. Upravlinetsʹ – Manager, vol. 10, issue 3, pp. 14–24. [in Ukrainian]

Lisova, R. M. (2020). Heneza pohlyadiv na evolyutsiyu kontseptsiyi biznes-modeli ta yiyi strukturu [Genesis of Views on the Evolution of the Business Model Concept and Its Structure]. Ekonomichnyy prostir – Economic space, no 159, pp. 83–87. DOI: https://doi.org/10.32782/2224-6282/159-17 [in Ukrainian]

Prokhorova, V. V. (2020). Business Models as a Tool for Adjusting the Strategic Positions of Enterprises in the Competitive Markets. Problemy ekonomiky – Problems of the Economy, no. 2, pp. 274–280. Retrieved from https://www.problecon.com/article/?year=2020&abstract=2020_2_0_274_280 [in Ukrainian]

Переглядів статті: 95
Завантажень PDF: 103
Опубліковано
2022-12-29
Як цитувати
Нагара, М. Б. (2022). ТЕОРЕТИЧНІ АСПЕКТИ БІЗНЕС-МОДЕЛІ: ГЕНЕЗА, СКЛАДОВІ, ФАКТОРИ ВПЛИВУ. Науковий вісник Полтавського університету економіки і торгівлі. Серія «Економічні науки», (2 (106), 19-25. https://doi.org/10.37734/2409-6873-2022-2-3