TRANSDISCIPLINARITY IN THE STUDY OF INTERNATIONAL TOURISM AS A TOOL OF PUBLIC DIPLOMACY
Abstract
The purpose of the article is related to the application of a transdisciplinary approach in the process of researching international tourism as a tool of public diplomacy. Methodology of research. The scientific tasks set in the article are solved using general scientific methods of analysis and synthesis, systematization and generalization. The personal methodology of post-nonclassical economic science, the concept of joint-separated relations are used. Findings. The sphere of international tourism as an object of transdisciplinary research reflects the activities of a holistic person. The key subjects of international tourism relations are tourists and entrepreneurs. Scientists, as subjects of research, distinguish mass and specialized international tourism, form organizational, economic and other vectors of tourism research. The transdisciplinary approach allows combining and using the results of multidisciplinary scientific research on the tourism activity of a holistic three-hypostatic personality in the training of specialists in tourism and recreation. At the same time, international tourism is a powerful tool of public diplomacy, as a system of measures by which the state communicates with the public of other countries. The implementation of national goals through public diplomacy and international tourism is especially relevant in the context of the full-scale invasion of the Russian Federation into our state and the need to mobilize the world community to counter the aggressive intentions of the aggressor. Practical value. At the same time, international tourism is a powerful tool of public diplomacy, as a system of measures by which the state communicates with the public of other countries. The implementation of national goals through public diplomacy and international tourism is especially relevant in the context of the full-scale invasion of the Russian Federation into our state and the need to mobilize the world community to counter the aggressive intentions of the aggressor.
References
Долинська О. О., Шоробура І. М., Біницька О. П. Міжнародні договори та взаємовідносини у розвитку туризму. Економіка та суспільство. 2024. Вип. 62. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/3905/3828
Зайцева В. М., Корнієнко О. М. Міжнародний туризм та глобалізація в сучасному світі. Вісник Запорізького національного університету. 2012. № 2(8). C. 55–65.
Костиря І. О. Білецька О. О. Гастрономічний туризм як інструмент культурного брендингу України. Питання культурології. 2021. № 38. С. 301–312.
Лиман С. І. Парфіненко А. Ю., Посохов І. С. Історія туризму : навчальний посібник : (для студентів спец. "Туризм"). Суми : Університетська книга, 2018. 371 с.
Лиман С. І., Парфіненко А. Ю. Історія міжнародних відносин та дипломатії (довестфальська доба) : навчальний посібник. Суми : Університетська книга, 2024. 700 с.
Мазука Л. Закордонне українство в системі публічної дипломатії України. Політичні дослідження. 2024. № 2 (8). С. 180–202.
Мілінчук О. В. Еволюція туризму як об’єкта наукових досліджень. Інтелект ХХІ. 2017. № 21. С. 300–308.
Наумік-Гладка К. Г. Розвиток безпеки міжнародної підприємницької діяльності та івент-туризму в умовах цифрових технологій та психологізації. Вісник КНУТД. Серія: економічні науки. 2020. № 5. С. 28–37.
Павлюх М. В., Кушней С. Р. Публічна дипломатія як тренд у сучасних політичних відносинах: процеси трансформації. Політичне життя. 2022. № 4. С. 122–127.
Парфіненко А. Ю. Міжнародний туризм як інструмент публічної дипломатії: нові можливості для посилення зовнішньополітичного впливу України. Актуальні проблеми міжнародних відносин. 2016. Вип. 127 (частина І). № 127. С. 27–41.
Парфіненко А. Міжнародний туризм як складова частина ліберального світового порядку. Міжнародні відносини, суспільні комунікації та регіональні студії. 2023. № 2. С. 33–51.
Скляр Г. П., Кобобел А. Є. Дозвіллєво-туристична діяльність: трансдисциплінарний погляд. Туризм і гостинність: стан, проблеми, перспективи : матер. VIII Міжнар.наук.-практ. конф. (16 травня 2024 р., м. Черкаси). Черкаси : Вид-ць Юлія Чабаненко, 2024. С. 54–57.
Скляр Г. П., Логвин М. М., Логвин Д. М., Черкаська А. В., Наріжняк К. С. Культура та підприємництво у туризмознавстві: трансдисциплінарний підхід. Науковий вісник Полтавського університету економіки і торгівлі. Серія: економічні науки. 2024. № 3. С. 37–42.
Стратегія публічної дипломатії міністерства закордонних справ України на 2021-2025 роки. URL: https://mfa.gov.ua/storage/app/sites/1/%D0%A1%D1%82%D1%80%D0%B0%D1%82%D0%B5%D0%B3%D1%96%D1%97/public-diplomacy-strategy.pdf
Фіногенова С., Коцан Н., Коцан В. Історичні особливості розвитку міжнародного туризму Іспанії як елементу публічної дипломатії. Міжнародні відносини, суспільні комунікації та регіональні студії. 2023. № 1 (15). С. 170–180.
Худавердієва В. А. Культура та туризм як складова частина історико-культурної спадщини в умовах глобалізації та євроінтеграції. Український мистецтвознавчий дискурс. 2024. Спецвипуск. С. 56–63.
Чепурда Г. М., Старинець О. А., Шестель О. Г. Міжнародні туристичні організації та їх роль в розвитку туризму та готельно-ресторанного бізнесу в умовах сьогодення. Інновації та технології в сфері послуг і харчування. 2024. № 1. С. 46–56.
Юрченко О.А. Публічна дипломатія як форма міжнародної комунікації, її роль у формуванні іміджу України. Економіка та суспільство. 2024. URL. Вип. 64. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/4339
Dolynska O. O., Shorobura I. M., Binytska O. P. (2024). Mizhnarodni dohovory ta vzaiemovidnosyny u rozvytku turyzmu [International agreements and relations in tourism development]. Ekonomika ta Suspilstvo – Economy and Society, no. 62. Available at: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/3905/3828 (accessed May 5, 2025). [in Ukrainian].
Zaitseva V. M., Korniienko O. M. (2012). Mizhnarodnyi turyzm ta hlobalizatsiia v suchasnomu sviti [International tourism and globalization in the modern world]. Visnyk Zaporizkoho Natsionalnoho Universytetu – Bulletin of Zaporizhzhіa National University. Economic Sciences, vol. 2(8), pp. 55–65 [in Ukrainian].
Kostyria I. O., Biletska O. O. (2021). Hastronomichnyi turyzm yak instrument kulturnoho brendynhu Ukrainy [Gastronomic tourism as a tool for cultural branding of Ukraine]. Pytannia Kulturolohii – Issues in Cultural Studies, no. 38, pp. 301–312 [in Ukrainian].
Lyman S. I., Parfinenko A. Iu., Posokhov I. S. (2018). Istoriia turyzmu : navchalnyi posibnyk : (dlia studentiv spets. "Turyzm") [History of tourism: textbook: (for students of the specialty "Tourism")]. Sumy : Universytetska knyha, 371 p. [in Ukrainian].
Lyman S. I., Parfinenko A. Iu. (2024). Istoriia mizhnarodnykh vidnosyn ta dyplomatii (dovestfalska doba): navchalnyi posibnyk [History of international relations and diplomacy (pre-Westphalian period) : tutorial]. Sumy : Universytetska knyha, 700 p. [in Ukrainian].
Mazuka L. (2024). Zakordonne ukrainstvo v systemi publichnoi dyplomatii Ukrainy [Ukrainians abroad in the system of public diplomacy of Ukraine]. Politychni Doslidzhennia – Political Studies, vol. 2(8), pp. 184–202 [in Ukrainian].
Milinchuk O. V. (2017). Evoliutsiia turyzmu yak obiekta naukovykh doslidzhen [Evolution of tourism as an object of scientific research]. Intelekt ХХI – Intellect ХХІ, no. 21, pp. 300–308 [in Ukrainian].
Naumik-Hladka K. H. (2020). Rozvytok bezpeky mizhnarodnoi pidpryiemnytskoi diialnosti ta ivent-turyzmu v umovakh tsyfrovykh tekhnolohii ta psykholohizatsii [Development of security of international business and event tourism in the context of digital technologies and psychologization]. Visnyk Kyivskoho Natsionalnoho Universytetu Tekhnolohii ta Dyzainu. Seriia: ekonomichni nauky – Bulletin of the Kyiv National University of Technology and Design. Series: economic sciences, no. 5, pp. 28–37 [in Ukrainian].
Pavliukh M. V., Kushnei S. R. (2022). Publichna dyplomatiia yak trend u suchasnykh politychnykh vidnosynakh: protsesy transformatsii [Public diplomacy as a trend in modern political relations: transformation processes]. Politychne Zhyttia – Political Life, no. 4, pp. 122–127 [in Ukrainian].
Parfinenko A. Iu. (2016). Mizhnarodnyi turyzm yak instrument publichnoi dyplomatii: novi mozhlyvosti dlia posylennia zovnishnopolitychnoho vplyvu Ukrainy [International tourism as an instrument of public diplomacy: new opportunities for strengthening Ukraine's foreign policy influence]. Aktualni Problemy Mizhnarodnykh Vidnosyn – Actual Problems of International Relations, no. 127 (part I), pp. 27–41 [in Ukrainian].
Parfinenko A. (2023). Mizhnarodnyi turyzm yak skladova chastyna liberalnoho svitovoho poriadku [International tourism as an integral part of the liberal world order]. Mizhnarodni Vidnosyny, Suspilni Komunikatsii ta Rehionalni Studii – International Relations, Public Communications and Regional Studies, no. 2, pp. 33–51 [in Ukrainian].
Skliar H. P., Kobobel A. Ie. (May 16, 2024). Dozvillievo-turystychna diialnist: transdystsyplinarnyi pohliad [Leisure and tourism activities: a transdisciplinary perspective]. Turyzm i hostynnist: stan, problemy, perspektyvy : materialy VIII Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii. Cherkasy: Vyd-ts Yuliia Chabanenko, pp. 54–57 [in Ukrainian].
Skliar H. P., Lohvyn M. M., Lohvyn D. M., Cherkaska A. V., Narizhniak K. S. (2024). Kultura ta pidpryiemnytstvo u turyzmoznavstvi: transdystsyplinarnyi pidkhid [Culture and entrepreneurship in tourism studies: a transdisciplinary approach]. Naukovyi Visnyk Poltavskoho Universytetu Ekonomiky i Torhivli. Seriia: ekonomichni nauky – Scientific Bulletin of Poltava University of Economics and Trade. Series «Economic Sciences», no. 3, pp. 37–42 [in Ukrainian].
Stratehiia publichnoi dyplomatii ministerstva zakordonnykh sprav Ukrainy na 2021-2025 roky [Public diplomacy strategy of the ministry of foreign affairs of Ukraine for 2021-2025]. Available at: https://mfa.gov.ua/storage/app/sites/1/%D0%A1%D1%82%D1%80%D0%B0%D1%82%D0%B5%D0%B3%D1%96%D1%97/public-diplomacy-strategy.pdf (accessed May 12, 2025). [in Ukrainian].
Finohenov, S., Kotsan N., Kotsan V. (2023). Istorychni osoblyvosti rozvytku mizhnarodnoho turyzmu Ispanii yak elementu publichnoi dyplomatii [Historical peculiarities of the development of international tourism in Spain as an element of public diplomacy]. Mizhnarodni Vidnosyny, Suspilni Komunikatsii ta Rehionalni Studii – International Relations, Public Communications and Regional Studies, vol. 1(15), pp. 170–180 [in Ukrainian].
Khudaverdiieva, V. A. (2024). Kultura ta turyzm yak skladova chastyna istoryko-kulturnoi spadshchyny v umovakh hlobalizatsii ta yevrointehratsii [Culture and tourism as an integral part of historical and cultural heritage in the context of globalization and European integration]. Ukrainskyi Mystetstvoznavchyi Dyskurs – Ukrainian Art Discourse, Spetsvypusk, pp. 56–63. DOI: https://doi.org/10.32782/uad.2022.spec.7 (accessed May 14, 2025). [in Ukrainian].
Chepurda H. M., Starynets O. A., Shestel O. H. (2024). Mizhnarodni turystychni orhanizatsii ta yikh rol v rozvytku turyzmu ta hotelno-restorannoho biznesu v umovakh sohodennia [International tourism organizations and their role in the development of tourism and hotel and restaurant business in the current conditions]. Innovatsii ta Tekhnolohii v Sferi Posluh i Kharchuvannia – Innovations and Technologies in the Service Sphere and Food Industry, no. 1, pp. 46–56 [in Ukrainian].
Yurchenko O. A. (2024). Publichna dyplomatiia yak forma mizhnarodnoi komunikatsii, yii rol u formuvanni imidzhu Ukrainy [Public diplomacy as a form of international communication and its role in shaping Ukraine's image]. Ekonomika ta Suspilstvo – Economy and Society, no. 64. Available at: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/4339 (accessed May 16, 2025). [in Ukrainian].