КОНЦЕПТУАЛЬНІ ЗАСАДИ УПРАВЛІННЯ ЯКІСТЮ ТА БЕЗПЕКОЮ ПОСЛУГ ТУРИСТИЧНИХ ПІДПРИЄМСТВ

  • Liudmyla Drobysh Poltava University of Economics and Trade
  • Yurii Karpenko Poltava University of Economics and Trade
  • Serhii Horonovych Poltava University of Economics and Trade
  • Vitalii Sobol Poltava University of Economics and Trade
Keywords: tourism, tourist enterprise, tourist business, tourist service, quality management of tourist services, security of tourist enterprise

Abstract

The purpose of the article is to determine the role of the quality of tourist services in increasing the competitiveness of tourism enterprises on the domestic and global market of tourist services and the need to implement an effective management system for the quality and safety of each tourist enterprise. Research methodology. The solution of the tasks set in the article was carried out with the help of general scientific and special research methods: analysis and synthesis, systematization and generalization. The results. The role of the quality of tourist services is determined and the management system of the quality of tourist services and the safety of tourism enterprises in modern conditions is analyzed. The opinions of scientists regarding the understanding of the importance of creating a service quality management system in the field of tourism in the context of the competitiveness of enterprises in the tourism industry were studied. The peculiarities of the organization of the quality and safety management system in tourist enterprises, as well as the need for its implementation in order to strengthen their competitive positions on the tourist market, are revealed. It was found that the implementation of an effective management system for the quality of services and the safety of the activities of tourist enterprises will serve the attractiveness of tourist destinations. The need for further research into the process of development and implementation of the service quality and safety management system in the field of tourism is indicated. Conclusions. In the conditions of threats and dangers that arise today, the tourism industry of Ukraine must constantly adapt to new challenges, find and improve appropriate protective mechanisms that will contribute to ensuring its stability. One of these mechanisms should be the introduction of quality management systems and economic security of tourist enterprises. Accordingly, further research into the implementation of service quality and safety management systems in tourist enterprises requires special attention, which in turn will strengthen the competitive position of the domestic tourism industry on the domestic and global tourism market.

References

Дробиш Л. В., Карпенко Ю. В. Забезпечення високої якості туристичних послуг як чинник підвищення конкурентоспроможності підприємств сфери туризму. Мережевий бізнес: становлення, проблеми, інновації : матеріали VIІ Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції (м. Полтава, 27-28 квітня 2017 року). Полтава : ПУЕТ, 2017. С. 179–182.

Чорна Н. В. Система управління якістю на туристичному підприємстві: теоретичні аспекти впровадження та функціонування. Економіка та суспільство. 2021. Вип. 29. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/595 (дата звернення: 20.11.2023).

Дробиш Л. В. Інформаційне забезпечення вивчення навчальної дисципліни «Управління якістю та безпекою в туризмі» для студентів-магістрів спеціальності 242 «Туризм». Туристичне господарство у світлі гуманістичних ідей Г. С. Сковороди (до 300-річчя з дня народження мислителя) : матеріали методологічного міждисциплінарного інтернет-семінару (м. Полтава, 3 грудня 2022 р.). Полтава : ПУЕТ, 2022. С. 77–80.

Стригуль Л. С., Александрова В. О., Жадан Т. А. Стандарти серії ISO 9000 в сфері туризму та гостинності України в концепції загального управління якістю TQM. Вісник Національного технічного університету «ХПІ». Економічні науки : зб. наук. пр. Харків : НТУ «ХПІ», 2023. № 1. С. 40–44. URI: https://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/66731 (дата звернення: 20.11.2023).

Глєбова А. О., Карчевський Б. О. Системи управління якістю на підприємстві в умовах євроінтеграційних процесів. Глобальні та національні проблеми економіки. 2015. Вип. 8. С. 352–356. URL: http://global-national.in.ua/archive/8-2015/73.pdf (дата звернення: 20.11.2023).

Чвертко Л. А., Кирилюк І. М. Загрози економічній безпеці туристичної галузі України в умовах сучасних викликів. Соціальна економіка. 2021. Вип. 62. С. 51–63. URL: https://periodicals.karazin.ua/soceconom/article/view/18240/16847 (дата звернення: 20.11.2023).

Денисенко М. П., Терещенко Н. М. Формування системи управління якістю послуг у сфері туризму. Наукові праці МАУП. 2014. Вип. 1 (40). С. 134–138.

Drobysh, L. V. & Karpenko, Yu. V. (2017) Zabezpechennia vysokoi yakosti turystychnykh posluh yak chynnyk pidvyshchennia konkurentospromozhnosti pidpryiemstv sfery turyzmu [Ensuring the high quality of tourist services as a factor in increasing the competitiveness of enterprises in the field of tourism]. Merezhevyi biznes: stanovlennia, problemy, innovatsii : materialy VII Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi internet-konferentsii (m. Poltava, 27-28 kvitnia 2017 roku). Poltava : PUET, рр. 179–182. [in Ukrainian]

Chorna, N. V. (2021) Systema upravlinnia yakistiu na turystychnomu pidpryiemstvi: teoretychni aspekty vprovadzhennia ta funktsionuvannia [Quality management system at a tourist enterprise: theoretical aspects of implementation and functioning]. Ekonomika ta suspilstvo, no 29. Available at: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/595 (accessed 20 November 2023) [in Ukrainian]

Drobysh, L. V. (2022) Informatsiine zabezpechennia vyvchennia navchalnoi dystsypliny «Upravlinnia yakistiu ta bezpekoiu v turyzmi» dlia studentiv-mahistriv spetsialnosti 242 «Turyzm» [Information support for the study of the academic discipline «Quality and safety management in tourism» for master’s students of the specialty 242 «Tourism»]. Turystychne hospodarstvo u svitli humanistychnykh idei H. S. Skovorody (do 300-richchia z dnia narodzhennia myslytelia) : materialy metodolohichnoho mizhdystsyplinarnoho internet-seminaru (m. Poltava, 3 hrudnia 2022 r.). Poltava : PUET, рр. 77–80. [in Ukrainian]

Stryhul, L. S., Aleksandrova, V. O. & Zhadan, T. A. (2023) Standarty serii ISO 9000 v sferi turyzmu ta hostynnosti Ukrainy v kontseptsii zahalnoho upravlinnia yakistiu TQM [Standards of the ISO 9000 series in the field of tourism and hospitality of Ukraine in the concept of total quality management of TQM]. Visnyk Natsionalnoho tekhnichnoho universytetu «KhPI». Ekonomichni nauky : zb. nauk. pr. Kharkiv : NTU «KhPI», no 1, рр. 40–44. Available at: https://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/66731 (accessed 20 November 2023) [in Ukrainian]

Hliebova, A. O. & Karchevskyi, B. O. (2015) Systemy upravlinnia yakistiu na pidpryiemstvi v umovakh yevrointehratsiinykh protsesiv [Quality management systems at the enterprise in the context of European integration processes]. Hlobalni ta natsionalni problemy ekonomiky, no 8, рр. 352–356. Available at: http://global-national.in.ua/archive/8-2015/73.pdf (accessed 20 November 2023) [in Ukrainian]

Chvertko, L. A. & Kyryliuk, I. M. (2021) Zahrozy ekonomichnii bezpetsi turystychnoi haluzi Ukrainy v umovakh suchasnykh vyklykiv [Threats to the economic security of the tourism industry of Ukraine in the conditions of modern challenges]. Sotsialna ekonomika, no 62, рр. 51–63. Available at: https://periodicals.karazin.ua/soceconom/article/view/18240/16847 (accessed 20 November 2023) [in Ukrainian]

Denysenko, M. P. & Tereshchenko, N. M. (2014) Formuvannia systemy upravlinnia yakistiu posluh u sferi turyzmu [Formation of the quality management system of services in the field of tourism]. Naukovi pratsi MAUP, no 1 (40), рр. 134–138. [in Ukrainian]

Article views: 24
PDF Downloads: 23
Published
2024-02-29
How to Cite
Drobysh, L., Karpenko, Y., Horonovych, S., & Sobol, V. (2024). КОНЦЕПТУАЛЬНІ ЗАСАДИ УПРАВЛІННЯ ЯКІСТЮ ТА БЕЗПЕКОЮ ПОСЛУГ ТУРИСТИЧНИХ ПІДПРИЄМСТВ. Scientific Bulletin of Poltava University of Economics and Trade. A Series of “Economic Sciences”, (1 (111), 46-50. https://doi.org/10.37734/2409-6873-2024-1-6