АКАДЕМІЧНА ДОБРОЧЕСНІСТЬ ЯК ІМПЕРАТИВ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ В СИСТЕМІ ВИЩОЇ ШКОЛИ

  • І.Б. Бабух Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича
  • П.С. Нікіфоров Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича
Ключові слова: академічна доброчесність, освітній процес, наукові дослідження, плагіат, морально-етичні цінності, списування, етична поведінка, академічна відповідальність, академічна культура, кодекс честі студента, етичний кодекс викладача

Анотація

Мета статті полягає в аналізі змісту поняття «академічна доброчесність» та практиці її застосування в Україні та країнах ЄС. Методика дослідження включає аналіз законодавчих норм, спрямованих на утворення академічної доброчесності та найбільш успішних європейських практик боротьби з порушеннями академічної доброчесності і включає заходи, які пропонуються українською академічною спільнотою для розв’язання цієї важливої проблеми. Результати. Законодавчі зміни, які створюють правові засади утвердження академічної доброчесності у ВНЗ України формує Закон України «Про освіту», який розкриває зміст цього поняття достатньо повно. В європейських країнах існує своя специфічна практика боротьби з порушеннями академічної доброчесності та запобігання їм. Викладачі-науковці та здобувачі вищої освіти – студенти не тільки мають різні вимоги до дотримання академічної доброчесності, але і різний рівень відповідальності за її недотримання. В Україні на основі вивчення досвіду інших держав реалізується політика академічної доброчесності на рівні багатьох окремих вузів. Практична значущість результатів дослідження. Значущість усвідомлення академічної доброчесності як імперативу для освітнього процесу в системі вищої школи України буде сприяти створенню продуктивного середовища для розвитку інтелектуальної та духовної культури серед студентів і науковців.

Посилання

Академічна доброчесність : виклики сучасності : збірник наукових есе учасників дистанційного етапу наукового стажування для освітян (Республіка Польща, Варшава, 02.12-13.12.2019). Польсько-українська фундація «Інститут Міжнародної Академічної та Наукової Співпраці», Духовна Академія Університету Кардинала Стефана Вишинського, Фундація ADD. Варшава, 2019. 148 с.

Ревуцька С.К., Зінченко В.М Академічне письмо : навч. посібник. Кривий Ріг, 2019. 130 с.

Бабух І.Б. Методологія та організація наукових і прикладних досліджень у маркетингу : навч. пос. для здобувачів вищої освіти другого (магістерського) рівня. Чернівці : Чернівец. нац. ун-тет ім. Ю. Федьковича, 2024. 260 с.

Закон України «Про освіту» (2017). URL: http://zakon.rada.gov.ua/-laws/show/2145-19

Зінченко В. Академічна доброчесність як основа сучасного процесу. Актуальні питання гуманітарних наук. 2020. Вип 31. Том 3. С. 198–205.

Етичний Кодекс Чернівецького національного університету імені Юрія Федьковича.

Крок за кроком до нової академічної культури (за результатами року роботи Проекту сприяння академічній доброчесності в Україні – SAIUP). URL: http://www.saiup.org.ua/novyny/krokza-krokom-novoyiakademichnoyi-kultury/.

Ніколаєв Є. Як просувати цінності академічної доброчесності в українських університетах? URL: https://www.skeptic.in.ua/wpcontent/up-loads/Promo-tingAca-demic-Integrity.pdf

Сацик В. Академічна доброчесність: міфічна концепція чи дієвий інструмент забезпечення якості вищої освіти? URL: http://education-ua.org/ua/articles/930-akademichnadobrochesnist-mifichnakontseptsiya-chi-dievij-instrument-zabezpechennyayakosti-vishchoji-osviti.

Як побороти корупцію в освіті : поради на 356 сторінках. 2015. URL: http://corruptua.org/2015/01/yak-poborotikoruptsiyu-v-osviti-poradi-na-356-sto-rinkah/.

Comparison of policies for Academic Integrity in Higher Education across the European Union (2013). Impact of Policies for Plagiarism in Higher Education Across Europe. The Project of the European Union under Erasmus, Lifelong Learning Programme, Modernisation of Higher Education (2010-2013). URL: http://plagiarism.cz/ippheae/files/D2300%20EU%20IPPHEAE%20CU%20Survey%20EUwide%20report.pdf.

Akademichna dobrochesnist : vyklyky suchasnosti : zbirnyk naukovykh ese uchasnykiv dystantsiinoho etapu naukovoho stazhuvannia dlia osvitian [Academic Integrity: Challenges of the Present: Collection of Scientific Essays by Participants of the Remote Stage of Scientific Internship for Educators]. (2019). Varshava, Fundatsiia ADD.

Revutska S. K., & Zinchenko V. M. (2019) Akademichne pysmo [Academic writing]. Kryvyi Rih. [in Ukranian]

Babukh I. B. (2024) Metodolohiia ta orhanizatsiia naukovykh i prykladnykh doslidzhen u marketynhu [Methodology and organization of scientific and applied research in marketing]. Chernivtsi: Chernivets. nats. un-tet im. Yu. Fedkovycha. [in Ukranian]

Zakon Ukrainy «Pro osvitu» (2017) [Law of Ukraine «On Education»]. Retrieved from http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19 (accessed March 18, 2024). [in Ukranian]

Zinchenko V. (2020) Akademichna dobrochesnist yak osnova suchasnoho protsesu [Academic integrity as the basis of the modern process]. Aktualni pytannia humanitarnykh nauk – Topical issues of the humanities, issue 31, vol. 3, pp. 198–205.

Etychnyi Kodeks Chernivetskoho natsionalnoho universytetu imeni Yuriia Fedkovycha [Ethical Code of Yuriy Fedkovych Chernivtsi National University].

Krok za krokom do novoi akademichnoi kultury (za rezultatamy roku roboty Proektu spryiannia akademichnii dobrochesnosti v Ukraini – SAIUP) [Step by step to a new academic culture (based on the results of the year of the Project to Promote Academic Integrity in Ukraine - SAIUP)]. Available at: http://www.saiup.org.ua/novyny/-krokzakrokom-novoyiakademichnoyi-kultury/ (accessed March 16, 2024). [in Ukranian]

Nikolaiev Ye. Yak prosuvaty tsinnosti akademichnoi dobrochesnosti v ukrainskykh universytetakh? [How to promote the values of academic integrity in Ukrainian universities?]. Available at: https://www.skeptic.in.ua/wpcontent/up-loads/Promo-tingAca-demic-Integrity.pdf (accessed March 16, 2024). [in Ukranian]

Satsyk V. Akademichna dobrochesnist : mifichna kontseptsiia chy diievyi instrument zabezpechennia yakosti vyshchoi osvity? [Academic Integrity : а Mythical Concept or an Effective Tool for Quality Assurance in Higher Education?]. Available at: http://education-ua.org/ua/articles/930-akademichnadobroches-nist-mifichnakontseptsiya-chi-dievijinstrument-zabezpechennyayakosti-vishchoji-osviti. [in Ukranian]

Yak poboroty koruptsiiu v osviti : porady na 356 storinkakh. [How to fight corruption in education: tips on 356 pages]. (2015). Available at: http://corruptua.org/2015/01/yak-poboroti-koruptsiyu-v-osviti-poradi-na-356-sto-rinkah/ (accessed March 15, 2024). [in Ukranian]

Comparison of policies for Academic Integrity in Higher Education across the European Union. (2013). Impact of Policies for Plagiarism in Higher Education Across Europe. The Project of the European Union under Erasmus, Lifelong Learning Programme, Modernisation of Higher Education. Available at: http://plagiarism.cz/ippheae/files/D2300%20EU%20IPPHEAE%20CU%20Survey%20EUwide%20report.pdf (accessed March 15, 2024).

Переглядів статті: 102
Завантажень PDF: 36
Опубліковано
2024-05-30
Як цитувати
Бабух, І., & Нікіфоров, П. (2024). АКАДЕМІЧНА ДОБРОЧЕСНІСТЬ ЯК ІМПЕРАТИВ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ В СИСТЕМІ ВИЩОЇ ШКОЛИ. Науковий вісник Полтавського університету економіки і торгівлі. Серія «Економічні науки», (2 (112), 60-65. https://doi.org/10.37734/2409-6873-2024-2-9