КОНЦЕПТУАЛЬНІ ЗАСАДИ УПРАВЛІННЯ ЯКІСТЮ ТА БЕЗПЕКОЮ ПОСЛУГ ТУРИСТИЧНИХ ПІДПРИЄМСТВ

  • Л.В. Дробиш Полтавський університет економіки і торгівлі
  • Ю.В. Карпенко Полтавський університет економіки і торгівлі
  • С.М. Горонович Полтавський університет економіки і торгівлі
  • В.В. Соболь Полтавський університет економіки і торгівлі
Ключові слова: туризм, туристичне підприємство, туристичний бізнес, туристична послуга, управління якістю туристичних послуг, безпека туристичного підприємства

Анотація

Мета статті полягає у визначенні ролі якості туристичних послуг у підвищенні конкурентоспроможності підприємств сфери туризму на вітчизняному та світовому ринку туристичних послуг та необхідності впровадження ефективної системи управління якістю та безпекою діяльності кожного туристичного підприємства. Методика дослідження. Вирішення поставлених у статті завдань здійснено за допомогою загальнонаукових і спеціальних методів дослідження: аналізу та синтезу, систематизації та узагальнення. Результати. Визначено роль якості туристичних послуг та проаналізовано систему управління якістю туристичних послуг та безпеки діяльності туристичних підприємств у сучасних умовах. Досліджено думки науковців щодо розуміння важливості створення системи управління якістю послуг у сфері туризму в контексті конкурентоспроможності підприємств індустрії туризму. Виявлені особливості організації системи управління якістю та безпекою в туристичних підприємствах, а також необхідності її впровадженння задля зміцнення їх конкурентних позицій на туристичному ринку. З’ясовано, що впровадження ефективної системи управління якістю послуг та безпекою діяльності туристичних підприємств слугуватиме привабливості туристичних дестинацій. Вказано на необхідність подальшого дослідження процесу розробки та впровадження системи управління якістю послуг та безпеки в сфері туризму. Висновки. В умовах загроз і небезпек, що виникають нині, туристична галузь України має постійно адаптуватися до нових викликів, знаходити і вдосконалювати відповідні захисні механізми, які сприятимуть забезпеченню її стійкості. Одним із таких механізмів має стати впровадження систем управління якістю та економічної безпеки туристичних підприємств. Відповідно подальші дослідження питань впровадження в туристичних підприємствах систем управління якістю послуг та безпекою потребують особливої уваги, що в свою чергу зміцнить конкурентні позиції вітчизняної туристичної галузі на внутрішньому та світовому туристичному ринку.

Посилання

Дробиш Л. В., Карпенко Ю. В. Забезпечення високої якості туристичних послуг як чинник підвищення конкурентоспроможності підприємств сфери туризму. Мережевий бізнес: становлення, проблеми, інновації : матеріали VIІ Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції (м. Полтава, 27-28 квітня 2017 року). Полтава : ПУЕТ, 2017. С. 179–182.

Чорна Н. В. Система управління якістю на туристичному підприємстві: теоретичні аспекти впровадження та функціонування. Економіка та суспільство. 2021. Вип. 29. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/595 (дата звернення: 20.11.2023).

Дробиш Л. В. Інформаційне забезпечення вивчення навчальної дисципліни «Управління якістю та безпекою в туризмі» для студентів-магістрів спеціальності 242 «Туризм». Туристичне господарство у світлі гуманістичних ідей Г. С. Сковороди (до 300-річчя з дня народження мислителя) : матеріали методологічного міждисциплінарного інтернет-семінару (м. Полтава, 3 грудня 2022 р.). Полтава : ПУЕТ, 2022. С. 77–80.

Стригуль Л. С., Александрова В. О., Жадан Т. А. Стандарти серії ISO 9000 в сфері туризму та гостинності України в концепції загального управління якістю TQM. Вісник Національного технічного університету «ХПІ». Економічні науки : зб. наук. пр. Харків : НТУ «ХПІ», 2023. № 1. С. 40–44. URI: https://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/66731 (дата звернення: 20.11.2023).

Глєбова А. О., Карчевський Б. О. Системи управління якістю на підприємстві в умовах євроінтеграційних процесів. Глобальні та національні проблеми економіки. 2015. Вип. 8. С. 352–356. URL: http://global-national.in.ua/archive/8-2015/73.pdf (дата звернення: 20.11.2023).

Чвертко Л. А., Кирилюк І. М. Загрози економічній безпеці туристичної галузі України в умовах сучасних викликів. Соціальна економіка. 2021. Вип. 62. С. 51–63. URL: https://periodicals.karazin.ua/soceconom/article/view/18240/16847 (дата звернення: 20.11.2023).

Денисенко М. П., Терещенко Н. М. Формування системи управління якістю послуг у сфері туризму. Наукові праці МАУП. 2014. Вип. 1 (40). С. 134–138.

Drobysh, L. V. & Karpenko, Yu. V. (2017) Zabezpechennia vysokoi yakosti turystychnykh posluh yak chynnyk pidvyshchennia konkurentospromozhnosti pidpryiemstv sfery turyzmu [Ensuring the high quality of tourist services as a factor in increasing the competitiveness of enterprises in the field of tourism]. Merezhevyi biznes: stanovlennia, problemy, innovatsii : materialy VII Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi internet-konferentsii (m. Poltava, 27-28 kvitnia 2017 roku). Poltava : PUET, рр. 179–182. [in Ukrainian]

Chorna, N. V. (2021) Systema upravlinnia yakistiu na turystychnomu pidpryiemstvi: teoretychni aspekty vprovadzhennia ta funktsionuvannia [Quality management system at a tourist enterprise: theoretical aspects of implementation and functioning]. Ekonomika ta suspilstvo, no 29. Available at: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/595 (accessed 20 November 2023) [in Ukrainian]

Drobysh, L. V. (2022) Informatsiine zabezpechennia vyvchennia navchalnoi dystsypliny «Upravlinnia yakistiu ta bezpekoiu v turyzmi» dlia studentiv-mahistriv spetsialnosti 242 «Turyzm» [Information support for the study of the academic discipline «Quality and safety management in tourism» for master’s students of the specialty 242 «Tourism»]. Turystychne hospodarstvo u svitli humanistychnykh idei H. S. Skovorody (do 300-richchia z dnia narodzhennia myslytelia) : materialy metodolohichnoho mizhdystsyplinarnoho internet-seminaru (m. Poltava, 3 hrudnia 2022 r.). Poltava : PUET, рр. 77–80. [in Ukrainian]

Stryhul, L. S., Aleksandrova, V. O. & Zhadan, T. A. (2023) Standarty serii ISO 9000 v sferi turyzmu ta hostynnosti Ukrainy v kontseptsii zahalnoho upravlinnia yakistiu TQM [Standards of the ISO 9000 series in the field of tourism and hospitality of Ukraine in the concept of total quality management of TQM]. Visnyk Natsionalnoho tekhnichnoho universytetu «KhPI». Ekonomichni nauky : zb. nauk. pr. Kharkiv : NTU «KhPI», no 1, рр. 40–44. Available at: https://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/66731 (accessed 20 November 2023) [in Ukrainian]

Hliebova, A. O. & Karchevskyi, B. O. (2015) Systemy upravlinnia yakistiu na pidpryiemstvi v umovakh yevrointehratsiinykh protsesiv [Quality management systems at the enterprise in the context of European integration processes]. Hlobalni ta natsionalni problemy ekonomiky, no 8, рр. 352–356. Available at: http://global-national.in.ua/archive/8-2015/73.pdf (accessed 20 November 2023) [in Ukrainian]

Chvertko, L. A. & Kyryliuk, I. M. (2021) Zahrozy ekonomichnii bezpetsi turystychnoi haluzi Ukrainy v umovakh suchasnykh vyklykiv [Threats to the economic security of the tourism industry of Ukraine in the conditions of modern challenges]. Sotsialna ekonomika, no 62, рр. 51–63. Available at: https://periodicals.karazin.ua/soceconom/article/view/18240/16847 (accessed 20 November 2023) [in Ukrainian]

Denysenko, M. P. & Tereshchenko, N. M. (2014) Formuvannia systemy upravlinnia yakistiu posluh u sferi turyzmu [Formation of the quality management system of services in the field of tourism]. Naukovi pratsi MAUP, no 1 (40), рр. 134–138. [in Ukrainian]

Переглядів статті: 76
Завантажень PDF: 66
Опубліковано
2024-02-29
Як цитувати
Дробиш, Л., Карпенко, Ю., Горонович, С., & Соболь, В. (2024). КОНЦЕПТУАЛЬНІ ЗАСАДИ УПРАВЛІННЯ ЯКІСТЮ ТА БЕЗПЕКОЮ ПОСЛУГ ТУРИСТИЧНИХ ПІДПРИЄМСТВ. Науковий вісник Полтавського університету економіки і торгівлі. Серія «Економічні науки», (1 (111), 46-50. https://doi.org/10.37734/2409-6873-2024-1-6