ЗАПРОВАДЖЕННЯ МІЖДИСЦИПЛІНАРНИХ ОСВІТНЬО-НАУКОВИХ ПРОГРАМ ЯК ВАЖЛИВИЙ ЧИННИК ПІДГОТОВКИ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНИХ ФАХІВЦІВ

  • Г.П. Євсєєва Придніпровська державна академія будівництва та архітектури
  • П.А. Фісуненко Придніпровська державна академія будівництва та архітектури
  • В.А. Бабенко Придніпровська державна академія будівництва та архітектури
  • О.Л. Герасимова Придніпровська державна академія будівництва та архітектури
Ключові слова: вища освіта, підготовка фахівців, освітні програми, міждисциплінарність, роботодавець, девелопмент, будівельна галузь

Анотація

Метою статті є вивчення проблеми підвищення конкурентоздатності системи вищої освіти України в сучасних умовах економічної глобалізації. Методика дослідження. Досягнення поставленої мети було здійснено завдяки використанню таких методів дослідження: аналіз ретроспективного розвитку, відстеження змін, нормативний аналіз, системний підхід, прогнозування. Результати. Показано, що конкурентна позиція держави залежить від вважливих факторів її інноваційного розвитку, у тому числі від запровадження новітніх технологій та міждисциплінарного підходу в системі вищої освіти, яке відображується в усіх сферах соціально-економічного життя. Тенденції до масової вищої освіти, які спостерігалися в Україні протягом останніх десятиліть (коли значна частка населення вже мала або отримувала вищу освіту) не зміцнили позиції країни у рейтингах країн світу з найкращими системами вищої освіти. Сучасна вища освіта України лише є віддзеркаленням тих негативних процесів, що склалися в економіці країни. Збереження експортно-сировинної спрямованості економіки та невелика кількість існуючих високотехнологічних виробництв не гарантують працевлаштування майбутнім фахівцям з вищою освітою. Державна підтримка, яку МОН України надає природничому, інженерному, технологічному напрямкам вищої освіти, як базису для розвитку реального сектора економіки країни, не дає позитивних результатів та не сприяє інноваційним процесам у вищій освіті України. З огляду на це, диспропорції у підготовці фахівців, згідно стратегічних цілей державної програми підтримки відповідних напрямків вищої освіти, можна подолати лише за умови пріоритетного розвитку та запровадження нових міждисциплінарних освітніх програм, які поєднають у собі розвиток нових здатностей у студентів та одночасно нададуть їм спеціалізованих знань і навичок у рамках обраної професії. Інтегровані освітні програми стають світовим трендом майбутнього, вони надають фахівцям можливості для всебічного, цілісного та більш глибокого дослідження об’єктів, розвивають навички критичного мислення. Стрімкі темпи розвитку довоєнної економіки України, особливо будівельної галузі, вимагали синхронізації проблем прогресу та ринку праці. Практична значущість результатів дослідження. Саме тому стала актуальною підготовка фахівців, які б повністю відповідали жорстким критеріям роботодавців. В умовах, коли все більшого значення набуває свобода і відповідальність самих студентів у формуванні індивідуальної освітньої траєкторії, широке запровадження сучасних міждисциплінарних освітніх програм у ЗВО України стане запорукою від диспропорцій у розвитку вищої освіти, антикризовим засобом та основним фактором її інноваційності.

Посилання

Стратегія розвитку вищої освіти в Україні на 2021-2031 рр. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2020/09/25/rozvitku-vishchoi-osviti-v-ukraini-02-10-2020.pdf (дата звернення 14.08.2023).

Гусєв В.О. Підтримка інноваційного розвитку національної економіки сферою вищої освіти. Державне управління: теорія та практика. 2006. № 1. URL: http://www.nbuv.gov.ua/e-journals/Dutp/2006-%20/txts/GALUZEVE/06gvosvo.pdf (дата звернення 14.08.2023).

Климова Г.П. Інноваційний розвиток вищої освіти України: методологічний аспект аналізу. Право та інноваційне суспільство. 2013. № 1. URL:http://nbuv.gov.ua/UJRN/pric_2013_1_10 (дата звернення 14.08.2023).

Колот А.М. Міждисциплінарний підхід як домінанта розвитку економічної науки та освітньої діяльності. Соціальна економіка. 2014. № 1-2. С. 76-83. URL:http://nbuv.gov.ua/UJRN/se_2014_1-2_15 (дата звернення 14.08.2023).

Шкура І., Шулик Ю. Зарубіжний досвід упровадження міждисциплінарних освітніх програм та можливості його застосування в Україні. Наукові записки БДПУ. Серія: Педагогічні науки. 2020. Вип. 2. С. 114-127.

Бабенко В.А., Євсєєва Г.П. Запровадження міждисциплінарних освітніх програм як стратегічний напрям інноваційності ЗВО будівельного профілю. Педагогічні студії з підготовки будівельно-архітектурних фахівців: дидактичний та виховний аспекти : колективна монографія / за заг. ред. Г.П. Євсєєвої, Г.І. Лисенко. Дніпро : ПДАБА, 2022. С. 472-482.

Про затвердження Вимог до міждисциплінарних освітніх (наукових) програм. Наказ МОН України №128 від 01.02.2021. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0454-21#Text (дата звернення 17.08.2023).

Про внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення освітньої діяльності у сфері вищої освіти. Закон України від 18.12.2019. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/392-20#Text (дата звернення 17.08.2023).

Про унесення змін до Методичних рекомендацій щодо розроблення стандартів вищої освіти. Наказ МОН України №584 від 30.04.20. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vyshcha/naukovo-metodychna_rada/2020-metod-rekomendacziyi.docx (дата звернення 19.08.2023).

Міністерством освіти і науки України розроблено та затверджено вимоги до міждисциплінарних освітніх (наукових) програм вищої освіти. URL: https://mon.gov.ua/ua/news/mon-rozrobilo-vimogi-do-mizhdisciplinarnih-osvitnih-naukovih-program-vishoyi-osviti (дата звернення 19.08.2023).

Матеріали дорожні, виготовлені за технологією холодного ресайклінгу. Технічні умови. ДСТУ 8976:2020. URL: http://online.budstandart.com/ua/catalog/doc-page.html?id_doc=89324 (дата звернення 19.08.2023).

Настанова з улаштування шарів дорожнього одягу за технологією холодного ресайклінгу. ДСТУ 8978:2020. URL: http://online.budstandart.com/ua/catalog/doc-page.html?id_doc=89326 (дата звернення 19.08.2023).

Стратегія розвитку Придніпровської державної академії будівництва та архітектури на 2020-2025 роки. URL: https://pgasa.dp.ua/academy/official-inform/main-documents/ (дата звернення 20.08.2023).

Як змінився ринок нерухомості та запити українців під час війни: інтерв’ю із українським девелопером Вячеславом Кредісовим. URL: https://ua.news/ua/money/kak-yzmenylsya-rynok-nedvyzhymosty-y-zaprosy-ukrayntsev-vo-vremya-vojny (дата звернення 20.08.2023).

Стратегії девелоперів на ринку нерухомості України в умовах війни. URL: https://www.zagorodna.com/uk/statti/strategiji-developeriv-na-rinku-neruhomosti-ukrajini-v-umovah-viyni.html (дата звернення 30.08.2023).

Гончаренко Ю. Ринок первинної нерухомості: Як зміниться український девелопмент через війну. URL: https://dengi.ua/ua/realty/6833857-rynok-pervichnoj-nedvizhimosti-kak-izmenitsya-ukrainskij-development-iz-za-vojny (дата звернення 30.08.2023).

Ліфиренко К. Якою має бути стратегія для нерухомості в умовах війни? СМО «Ковальська» про розвиток девелопменту та чесний маркетинг. URL: https://web-promo.ua/ua/blog/kakoj-dolzhna-byt-strategiya-nedvizhimosti-v-usloviyah-vojny-smo-kovalskaya-o-razvitii-developmenta-i-chestnom-marketinge/ (дата звернення 30.08.2023).

Фісуненко П., Морозова Є. Сучасні маркетингові підходи в девелопменті нерухомості в Україні. XIX ISPC «Innovative Technologies in Construction, Civil Engineering and Architecture», September 19-22, 2021, Р. 313-315.

Бляхарський Я.С. «Девелопмент нерухомості» та «девелоперська діяльність»: зіставлення понять та їхні характерні ознаки. Університетські наукові записки. 2018. № 2. С. 111-124. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Unzap_2018_2_12 (дата звернення 01.09.2023).

Освітні програми ПДАБА магістерського рівня за освітньо-науковою програмою. URL: https://pgasa.dp.ua/hp-2/e-doc/osvitni-programi/ (дата звернення 01.09.2023).

Stratehiia rozvytku vyshchoi osvity v Ukraini na 2021-2031 rr. [Strategy for the development of higher education in Ukraine for 2021-2031]. Available at: https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2020/09/25/rozvitku-vishchoi-osviti-v-ukraini-02-10-2020.pdf (accessed 14.08.2023).

Husiev V.O. (2006) Pidtrymka innovatsiinoho rozvytku natsionalnoi ekonomiky sferoiu vyshchoi osvity [Support of innovative development of the national economy in the field of higher education]. Derzhavne upravlinnia: teoriia ta praktyka, no. 1. Available at: http://www.nbuv.gov.ua/e-journals/Dutp/2006-%20/txts/GALUZEVE/06gvosvo.pdf (accessed 14.08.2023).

Klymova H.P. (2013) Innovatsiinyi rozvytok vyshchoi osvity Ukrainy: metodolohichnyi aspekt analizu [Innovative development of higher education in Ukraine: methodological aspect of the analysis]. Pravo ta innovatsiine suspilstvo, no. 1. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/pric_2013_1_10 (accessed 14.08.2023).

Kolot A.M. (2014) Mizhdystsyplinarnyi pidkhid yak dominanta rozvytku ekonomichnoi nauky ta osvitnoi diialnosti [An interdisciplinary approach as a dominant factor in the development of economic science and educational activity]. Sotsialna ekonomika, no. 1-2, pp. 76-83. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/se_2014_1-2_15 (accessed 14.08.2023).

Shkura I., Shulyk Yu. (2020) Zarubizhnyi dosvid uprovadzhennia mizhdystsyplinarnykh osvitnikh prohram ta mozhlyvosti yoho zastosuvannia v Ukraini [Foreign experience of implementation of interdisciplinary educational programs and possibilities of its application in Ukraine]. Naukovy zapisky BDPU. Seriia: Pedahohichni nauky, vol. 2, pp. 114-127.

Babenko V.A., Yevsieieva H.P. (2022) Zaprovadzhennia mizhdystsyplinarnykh osvitnikh prohram yak stratehichnyi napriam innovatsiinosti ZVO budivelnoho profiliu [Introduction of interdisciplinary educational programs as a strategic direction of innovativeness of higher educational institutions of the construction profile] Pedahohichni studii z pidhotovky budivelno-arkhitekturnykh fakhivtsiv: dydaktychnyi ta vykhovnyi aspekty : kolektyvna monohrafiia. Dnipro : PDABA, pp. 472-482.

Pro zatverdzhennia Vymoh do mizhdystsyplinarnykh osvitnikh (naukovykh) prohram. Nakaz MON Ukrainy №128 vid 01.02.2021 [On approval of Requirements for interdisciplinary educational (scientific) programs. Order of the Ministry of Education and Culture of Ukraine No. 128 dated February 1, 2021]. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0454-21#Text (accessed 17.08.2023).

Pro vnesennia zmin do deiakykh zakoniv Ukrainy shchodo vdoskonalennia osvitnoi diialnosti u sferi vyshchoi osvity. Zakon Ukrainy vid 18.12.2019 [On making changes to some laws of Ukraine regarding the improvement of educational activities in the field of higher education. Law of Ukraine dated 18.12.2019]. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/392-20#Text (data zvernennia 17.08.2023).

Pro unesennia zmin do Metodychnykh rekomendatsii shchodo rozroblennia standartiv vyshchoi osvity. Nakaz MON Ukrainy №584 vid 30.04.20 [On making changes to the Methodological recommendations on the development of higher education standards. Order of the Ministry of Education and Culture of Ukraine No. 584 dated 04.30.2020]. Available at: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vyshcha/naukovo-metodychna_rada/2020-metod-rekomendacziyi.docx (accessed 19.08.2023).

Ministerstvom osvity i nauky Ukrainy rozrobleno ta zatverdzheno vymohy do mizhdystsyplinarnykh osvitnikh (naukovykh) prohram vyshchoi osvity [he Ministry of Education and Science of Ukraine developed and approved requirements for interdisciplinary educational (scientific) programs of higher education]. Available at: https://mon.gov.ua/ua/news/mon-rozrobilo-vimogi-do-mizhdisciplinarnih-osvitnih-naukovih-program-vishoyi-osviti (accessed 19.08.2023).

Materialy dorozhni, vyhotovleni za tekhnolohiieiu kholodnoho resaiklinhu. Tekhnichni umovy. DSTU 8976:2020 [Road materials manufactured using cold recycling technology. Specifications. DSTU 8976:2020]. Available at: http://online.budstandart.com/ua/catalog/doc-page.html?id_doc=89324 (accessed 19.08.2023).

Nastanova z ulashtuvannia shariv dorozhnoho odiahu za tekhnolohiieiu kholodnoho resaiklinhu. DSTU 8978:2020 [Instruction on arranging layers of road clothing using cold recycling technology. DSTU 8978:2020]. Available at: http://online.budstandart.com/ua/catalog/doc-page.html?id_doc=89326 (accessed 19.08.2023).

Stratehiia rozvytku Prydniprovskoi derzhavnoi akademii budivnytstva ta arkhitektury na 2020-2025 roky [Development strategy of the Dnipro State Academy of Construction and Architecture for 2020-2025]. Available at: https://pgasa.dp.ua/academy/official-inform/main-documents/ (accessed 20.08.2023).

Yak zminyvsia rynok nerukhomosti ta zapyty ukraintsiv pid chas viiny: interviu iz ukrainskym developerom Viacheslavom Kredisovym [How the real estate market and requests of Ukrainians changed during the war: an interview with Ukrainian developer Vyacheslav Kredisov]. Available at: https://ua.news/ua/money/kak-yzmenylsya-rynok-nedvyzhymosty-y-zaprosy-ukrayntsev-vo-vremya-vojny (accessed 20.08.2023).

Stratehii developeriv na rynku nerukhomosti Ukrainy v umovakh viiny [Strategies of developers in the real estate market of Ukraine in the conditions of war]. Available at: https://www.zagorodna.com/uk/statti/strategiji-developeriv-na-rinku-neruhomosti-ukrajini-v-umovah-viyni.html (accessed 30.08.2023).

Honcharenko Yu. Rynok pervynnoi nerukhomosti: Yak zminytsia ukrainskyi development cherez viinu [The primary real estate market: How Ukrainian development will change due to the war]. Available at: https://dengi.ua/ua/realty/6833857-rynok-pervichnoj-nedvizhimosti-kak-izmenitsya-ukrainskij-development-iz-za-vojny (accessed 30.08.2023).

Lifyrenko K. Yakoiu maie buty stratehiia dlia nerukhomosti v umovakh viiny? [What should be the strategy for real estate in wartime?]. SMO «Kovalska» pro rozvytok developmentu ta chesnyi marketynh. Available at: https://web-promo.ua/ua/blog/kakoj-dolzhna-byt-strategiya-nedvizhimosti-v-usloviyah-vojny-smo-kovalskaya-o-razvitii-developmenta-i-chestnom-marketinge/ (accessed 30.08.2023).

Fisunenko P., Morozova Ye. (2021) Suchasni marketynhovi pidkhody v developmenti nerukhomosti v Ukraini [Modern marketing approaches in real estate development in Ukraine]. XIX ISPC "Innovative Technologies in Construction, Civil Engineering and Architecture", pp. 313-315.

Bliakharskyi Ya.S. (2018) «Development nerukhomosti» ta «developerska diialnist»: zistavlennia poniat ta yikhni kharakterni oznaky ["Real estate development" and "development activity": comparison of concepts and their characteristic features]. Universytetski naukovi zapysky, no. 2, pp. 111-124. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Unzap_2018_2_12 (accessed 01.09.2023).

Osvitni prohramy PDABA mahisterskoho rivnia za osvitno-naukovoiu prohramoiu [Educational programs of PDABA at the master's level according to the educational and scientific program]. Available at: https://pgasa.dp.ua/hp-2/e-doc/osvitni-programi/ (accessed 01.09.2023).

Переглядів статті: 32
Завантажень PDF: 30
Опубліковано
2023-11-30
Як цитувати
Євсєєва, Г., Фісуненко, П., Бабенко, В., & Герасимова, О. (2023). ЗАПРОВАДЖЕННЯ МІЖДИСЦИПЛІНАРНИХ ОСВІТНЬО-НАУКОВИХ ПРОГРАМ ЯК ВАЖЛИВИЙ ЧИННИК ПІДГОТОВКИ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНИХ ФАХІВЦІВ. Науковий вісник Полтавського університету економіки і торгівлі. Серія «Економічні науки», (4 (110), 113-122. https://doi.org/10.37734/2409-6873-2023-4-17