QUESTIONNAIRES AS AN IMPORTANT TOOL FOR ASSESSING CONSUMER PREFERENCES FOR RESTAURANT BUSINESS ESTABLISHMENTS

  • Tetiana Kaplina Poltava University of Economics and Trade
  • Anna Kaplina Poltava University of Economics and Trade
  • Snizhana Melnuk Poltava University of Economics and Trade
  • Olga Bielan Economic University of Varna, Bulgaria
Keywords: questionnaire, respondents, coffee shop, competitive advantages, restaurant business, service consumer, consumer preferences, survey, innovation process

Abstract

The purpose of the article is to substantiate consumer preferences in choosing a restaurant establishment, which will allow enterprises to improve their activities in accordance with the requests. The article reveals the current state of the restaurant industry and its functioning in a competitive environment. It is shown that the development of establishments is impossible without an important component – the innovation process. Research methods. The marketing method of questionnaire survey and general scientific research methods: analysis and synthesis were used to solve the tasks of the article. Results. The use of the questionnaire method of a consumer survey to determine the preferences for restaurant business establishments is proposed. The key questions for the forecast survey are formulated, which makes it possible to determine the advantage of coffee shops over other types of establishments in Poltava, to identify the preferences of consumers of restaurant services. Practical value. The method of questionnaire survey will allow enterprises to respond quickly to consumer requests, form the assortment policy of the restaurant business, and the culture of coffee consumption in the Poltava region.

References

Чан Т.С., Юдіна Н.В. Стан розвитку ринку кав’ярень в Україні. Актуальні проблеми економіки та управління. 2017. № 11. С. 3–11.

Войчак А.В., Шумейко В.М. Дослідження сучасних концепцій маркетингу та маркетингового менеджменту. Маркетинг в Україні. 2009. № 4. С. 52–55. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Mvu_2009_4_10

Лилик І. Ринок маркетингових досліджень в Україні 2019 рік: експертна оцінка та аналіз УАМ. Маркетинг в Україні. 2020. № 1. С. 4–29.

Шталь Т.В. Маркетинг на підприємствах ресторанного господарства: визначення та специфіка. Економічна стратегія і перспективи розвитку сфери торгівлі і послуг. 2009. Вип. 2. С. 570–578.

Середницька Л.П., Маслюк Ю. В. Сучасний стан та перспективи розвитку маркетингової діяльності закладів ресторанного господарства. Молодий вчений. 2017. № 10 (50). С. 750–753.

Дружиніна В.В., Зінченко Д.С. Маркетинговий аналіз якості послуг закладів ресторанного господарства міста. Науковий вісник Херсонського державного університету. Економічні науки. 2017. № 26. Частина 1. URL: http://www.ej.kherson.ua/journal/economic_26/1/18.pdf

Що таке «кав’ярня третьої хвилі»? Хмарочос : веб-сайт. URL: https://hmarochos.kiev.ua/2018/03/12/shho-take-kav-yarnya-tretoyi-hvili-vidpovidayut-barista-ta-vlasniki-kiyivskih-zakladiv/

Chan T.S., Yudina N.V. (2017) Stan rozvytku rynku kaviaren v Ukraini [State of development of the coffee shop market in Ukraine]. Aktualni problemy ekonomiky ta upravlinnia, no. 11, pp. 3–11.

Voichak A.V., Shumeiko V.M. (2009) Doslidzhennia suchasnykh kontseptsii marketynhu ta marketynhovoho menedzhmentu [Research of modern concepts of marketing and marketing management]. Marketynh v Ukraini, no. 4, pp. 52–55.

Lylyk I. (2020) Rynok marketynhovykh doslidzhen’ v Ukraini 2019 rik: ekspertna otsinka ta analiz UAM [Market of marketing research in Ukraine 2019: expert assessment and analysis of UAM]. Marketynh v Ukraini, no. 1, pp. 4–29.

Shtal’ T.V. (2009) Marketynh na pidpryiemstvakh restorannoho hospodarstva: vyznachennia ta spetsyfika [Marketing at enterprises of the restaurant industry: definition and specifics]. Ekonomichna stratehiia i perspektyvy rozvytku sfery torhivli ta posluh, no. 2, pp. 570–578.

Serednytska L.P., Masliuk Yu.V. (2017) Suchasnyi stan ta perspektyvy rozvytku marketynhovoi diialnosti zakladiv restorannoho hospodarstva [Current state and prospects for the development of marketing activities of restaurants]. Molodyi vchenyi, no. 10(50), pp. 750–753.

Druzhynina V.V., Zinchenko D.S. (2017) Marketynhovyi analiz yakosti posluh zakladiv restorannoho hospodarstva mista [Marketing analysis of the quality of services of the city's restaurant industry]. Naukovyi visnyk Khersonskoho derzhavnoho universytetu. Ekonomichni nauky, no. 26(1). Available at: http://www.ej.kherson.ua/journal/economic_26/1/18.pdf

Shcho take «kaviarnia tretoi khvyli»? [What is a "third wave coffee shop"?]. Khmarochos: veb-sait. Available at: https://hmarochos.kiev.ua/2018/03/12/shho-take-kav-yarnya-tretoyi-hvili-vidpovidayut-barista-ta-vlasniki-kiyivskih-zakladiv/

Article views: 70
PDF Downloads: 90
Published
2023-11-30
How to Cite
Kaplina, T., Kaplina, A., Melnuk, S., & Bielan, O. (2023). QUESTIONNAIRES AS AN IMPORTANT TOOL FOR ASSESSING CONSUMER PREFERENCES FOR RESTAURANT BUSINESS ESTABLISHMENTS. Scientific Bulletin of Poltava University of Economics and Trade. A Series of “Economic Sciences”, (4 (110), 22-28. https://doi.org/10.37734/2409-6873-2023-4-3