WORLD TRENDS OF SCIENTIFIC RESEARCHES OF DIGITAL SKILLS

  • Larysa Ligonenko National Economic University named after Vadym Hetman
Keywords: digitalization, digital skills, research trends, bibliometrics, Scopus, VOSviwer.com

Abstract

The purpose of the study is: to assess the current level of scientific interest in topics related to the concept of "digital skills", highlighting the most relevant aspects of the study of this issue; identifying priority areas for further research on digital skills as a prerequisite and factor for the development of the digital economy. The analysis of scientific publications was carried out using bibliometrics methods the Scopus.com analytical module and the VOSviewer software. Methodology of research. The paper presents an analysis of the semantic spectrum, a dynamic and structural analysis of the qualitative characteristics of publications, indexed in the science-metric database Scopus.com. The presented analytical materials make it possible to identify the problem of digital skills research as a relatively young, but very rapidly growing field of research, which has a high social priority. The leading centers of scientific development of this problem, the authors and sponsors of such publications have been identified. The results of static and dynamic analysis of keywords of publications, carried out using the VOSviewer software, are presented. TOP topics of scientific publications are the study of the phenomenon of digital skills, the process of their formation in the educational process, and for students in particular, the impact of e-learning on digital skills (or the possibility of forming digital skills using e-learning), digital literacy as an integral assessment of the level of mastering digital skills, the digital divide that arises between individuals as a result of different levels of digital skills. There are 4 clusters of scientific research on digital skills: 1) implementation and use of information systems and digital devices; the importance of digital skills for employment; 2) systems and methods for the formation of digital skills, 3) the impact of ICT and the Internet on the quality of human capital; 4) priority tasks for the development of educational and public services in the context of Covid-19. The practical significance of the study is that it identifies priority areas for further research in the field of digital skills – empirical research aimed at identifying the real state, problems and obstacles to the development of digital skills by various strata of society, citizens of different ages, areas of residence, property status, educational level, social status and the like.

References

Про схвалення Концепції розвитку цифрової економіки та суспільства України на 2018–2020 роки та затвердження плану заходів щодо її реалізації: Розпорядження КМУ від 17.01.2018 № 67–р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/67-2018-%D1%80#n13

Цифрові компетенції як умова формування якості людського капіталу: аналіт. зап. / [В.С. Куйбіда, О.М. Петроє, Л.І. Федулова, Г.О. Андрощук]. – Київ: НАДУ, 2019. – 28 с.

Піщуліна О. Цифрова економіка: тренди, ризики та соціальні детермінанти: доповідь / Центр Разумкова. Київ, жовтень 2020. URL: https://razumkov.org.ua/uploads/article/2020_digitalization.pdf

Цифрова економіка: Вплив інформаційно-комунікаційних технологій на людський капітал та формування компетентностей майбутнього: науково-аналітичний звіт. / [Л.Л. Антонюк, Д.О. Ільницький, Л.О. Лігоненко, О.О. Денісова та ін.]: за ред. Антонюк Л., Ільницького Д., Севастюк А.. Київ: КНЕУ, 2021. 333 с.

Arthur D. Little, Huawei. (2020). Think differently. Think archetype. Your digital economy model. A novel approach to digital transformation and policy reform. Luxembourg: Arthur D. Little. URL: https://www.adlittle.com/en/insights/report/think-differently-think-archetype-your-digital-economy-model

Струтинська О. В. Цифрові навички і цифрова компетентність: зарубіжний досвід країн єс і перспективи для України / О.В. Струтинська // Фізико-математична освіта. 2020. – Вип. 3(1). С. 94–102. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/fmo20203(1)17.

The European Digital Competence Framework for Citizens (DigComp). Publications Office of the European Union, Luxembourg, 2016, 12 p. ISBN 978-92-79-50509-6, doi:10.2767/00458. Retrieved from: URL: https://ec.europa.eu/social/BlobServlet?docId=15688&langId=en

Краус Н.М. Цифрові компетенції у сфері вищої освіти: задум, реалізація, результат / Н.М. Краус, К.М. Краус, Л.М. Болдирєва // Держава та регіони. Серія: Економіка та підприємництво. - 2019. – № 1. – С. 4–9 URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/drep201913.

Наукометрія. Бібліометрія // https://library.gov.ua/naukometriya-bibliometriya/

Медведєва А. Бібліометричні системи як інструмент моніторингу та підтримки досліджень / А. Медведєва // Наук. пр. Нац. б-ки України ім. В. І. Вернадського: зб. наук. пр. / НАН України, Нац. б-ка України ім. В. І. Вернадського, Асоц. б-к України. – Київ, 2017. – Вип. 48. – C. 271–279 URL: http://nbuviap.gov.ua/index.php?option=com_content&view=article&id=3483:bibliometrichnisistemiyakinstrumentmonitoringutapidtrimkidoslidzhen&catid=81&Itemid=415

17 Goals to Transform Our World. United Nations Official Document. Retrieved from. URL: https://www.un.org/sustainabledevelopment/

Pro skhvalennia Kontseptsii rozvytku tsyfrovoi ekonomiky ta suspilstva Ukrainy na 2018–2020 roky ta zatverdzhennia planu zakhodiv shchodo yii realizatsii: Rozporiadzhennia KMU vid 17.01.2018 № 67-r. [On approval of the Concept of development of the digital economy and society of Ukraine for 2018-2020 and approval of the action plan for its implementation: Order of the Cabinet of Ministers of Ukraine MU from 17.01.2018 № 67-р.]. Retrieved from http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/67-2018-%D1%80#n13 [in Ukrainian].

V.S. Kuibida, O. M. Petroie, L.I. Fedulova, H.O. Androshchuk (2019).Tsyfrovi kompetentsii yak umova formuvannia yakosti liudskoho kapitalu: analitychna zapyska [Digital competences as a condition for the formation of the quality of human capital: an analytical note]. – Kyiv: NADU[in Ukrainian].

Pishchulina O. (2020) Tsyfrova ekonomika: trendy, ryzyky ta sotsialni determinanty: dopovid [Digital economy: trends, risks and social determinants: report ]– Tsentr Razumkova. Kyiv. Retrieved from http: //razumkov.org.ua/uploads/article/2020_digitalization.pdf[in Ukrainian].

L.L. Antoniuk, D.O. Ilnytskyi, L.O. Ligonenko, O.O. Denisova ta in T (2021) Tsyfrova ekonomika: Vplyv informatsiino-komunikatsiinykh tekhnolohii na liudskyi kapital ta formuvannia kompetentnostei maibutnoho: naukovo-analitychnyi zvit.[ Digital economy: The impact of information and communication technologies on human capital and the formation of future competencies: a scientific and analytical report ]: za red. Antoniuk L., Ilnytskoho D., Sevastiuk A. Kyiv.: KNEU [in Ukrainian].

Arthur D. Little, Huawei. (2020). Think differently. Think archetype. Your digital economy model. A novel approach to digital transformation and policy reform. Luxembourg: Arthur D. Little. // Retrieved from http:// www.adlittle.com/en/insights/report/think-differently-think-archetype-your-digital-economy-model

Strutynska O.V. (2020)Tsyfrovi navychky i tsyfrova kompetentnist: zarubizhnyi dosvid krain yes i perspektyvy dlia Ukrainy Digital skills and digital competence: foreign experience of EU countries and prospects for Ukraine ] – Fizyko-matematychna osvita, 3(1), 94–102. - Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/fmo_2020_3(1)__17. [in Ukrainian].

The European Digital Competence Framework for Citizens (DigComp). Publications Office of the European Union, Luxembourg, 2016, 12 p. ISBN 978-92-79-50509-6, doi:10.2767/00458. Retrieved from ttps://ec.europa.eu/social/BlobServlet?docId=15688&langId=en

N.M. Kraus, K.M. Kraus, L.M. Boldyrieva (2019) Tsyfrovi kompetentsii u sferi vyshchoi osvity: zadum, realizatsiia, rezultat [Digital competencies in the field of higher education: design, implementation, result ]- Derzhava ta rehiony. Seriia: Ekonomika ta pidpryiemnytstvo,1, 4-9. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/drep_2019_1_3 [in Ukrainian].

Naukometriia. Bibliometriia [Scientometry. Bibliometrics] Retrieved from https://library.gov.ua/naukometriya-bibliometriya/ [in Ukrainian].

Medvedieva A. (2017) Bibliometrychni systemy yak instrument monitorynhu ta pidtrymky doslidzhen [Bibliometric systems as a tool for monitoring and supporting research ] – Nauk. pr. Nats. b-ky Ukrainy im. V. I. Vernadskoho: zb. nauk. pr. / NAN Ukrainy, Nats. b-ka Ukrainy im. V. I. Vernadskoho, Asots. b-k Ukrainy. – Kyiv, 48, рр. 271–279. Retrieved from http://nbuviap.gov.ua/index.php?option=com_content&view=article&id=3483:bibliometrichni-sistemi-yak-instrument-monitoringu-ta-pidtrimki-doslidzhen&catid=81&Itemid=415

17 Goals to Transform Our World. United Nations Official Document. Retrieved from https://www.un.org/sustainabledevelopment/

Article views: 121
PDF Downloads: 69
Published
2021-02-24
How to Cite
Ligonenko, L. (2021). WORLD TRENDS OF SCIENTIFIC RESEARCHES OF DIGITAL SKILLS. Scientific Bulletin of Poltava University of Economics and Trade. A Series of “Economic Sciences”, (2-1 (103), 56-64. https://doi.org/10.37734/2409-6873-2021-2-10