THE ESSENCE AND METHODS OF EVALUATING THE COMPETITIVENESS OF PRODUCTS

  • Alla Milka Poltava University of Economics and Trade
  • Olena Artiukh-Pasiuta Poltava University of Economics and Trade
  • Mykola Liubymov Poltava University of Economics and Trade
  • Viacheslav Kramarenko Poltava University of Economics and Trade
  • Denis Shibkovsky Poltava University of Economics and Trade
Keywords: integral indicator, classification, product competitiveness, methods of assessing competitiveness, enterprise, competitor product

Abstract

In the context of strengthening the process of Ukraine's integration into the European and world economic community, increasing the competitiveness of enterprises becomes urgent. The efficiency of their production and economic activities and the strengthening of their positions on the market are determined by the competitiveness of their products. Currently, the problem of increasing the level of competitiveness of the enterprise's products is quite urgent, since the level of competitiveness of the country's economy depends on the level of competitiveness of the products of domestic enterprises. The purpose of the article is to determine the essence of product competitiveness, assessment methods, as well as to study the main stages of calculating the integral indicator of product competitiveness. Research methodology. The goal set in the article was achieved using the methods of logical generalization and scientific abstraction. The results. The authors defined the main essential characteristics of the "product competitiveness" category, systematized the stages of calculating the integral indicator of product competitiveness, and proposed directions for solving problems related to improving the quality and competitiveness of products. According to the authors, there is no universal method for assessing the competitiveness of products. Each of the methods has its own characteristics, advantages and disadvantages. The application of one or another method is determined, first of all, based on the purpose of the research and the available information. Practical significance of research results. The practical use of the proposed theoretical and methodological approaches will increase the competitiveness of products at the enterprise. The competitiveness of the enterprise as a whole definitely depends on the competitiveness of its products. The competitiveness of products is defined as the result of the interaction of various economic, organizational, scientific and technical, production, marketing and other factors. It also serves as an indicator of production efficiency and predicts the possibility of making a profit.

References

Балабанова Л. В., Холод В. В. Стратегічне маркетингове управління конкурентоспроможністю підприємств : навч. посіб. Київ : ВД «Професіонал», 2006. 448 с.

Бурачек І. В., Біленчук О. О. Конкурентоспроможність продукції підприємства: сутність, методи оцінки та зарубіжний досвід управління. Вісник Миколаївського національного університету ім. В. О. Сухомлинського. 2016. Вип. 14. С. 288–293.

Бугай В. З., Сидоренко В. О. Основні напрями підвищення конкурентоспроможності підприємства. Modern Economics. 2019. № 14 С. 33–38.

Гаркавенко С. Маркетинг : підручник. Київ : Лібра, 2007. 720 с.

Гринь В. І. Сутність та фактори конкурентоспроможності продукції сільськогосподарських підприємств. Наукові праці Полтавської державної аграрної академії. 2012. Вип. 2 (5). Т. 3. С. 87–92.

Дименко Р. Конкурентні стратегії як засіб забезпечення конкурентоспроможності підприємства. Економіка розвитку. 2011. № 3 (39). С. 85–88.

Драган О. І. Управління конкурентоспроможністю підприємств: теоретичні аспекти : монографія. Київ : ДАКККіМ, 2006. 160 с.

Желуденко К. В. Сутність та фактори конкурентоспроможності продукції підприємств України. Інтелект ХХІ. 2017. № 1. С. 61–71.

Клітна М. Р., Брижань І. А. Оцінка конкурентоспроможності продукції ПАТ «Полтавський машинобудівний завод». Ефективна економіка. 2015. № 4. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=3992 (дата звернення: 10.06.2024).

Конкурентоспроможність продукції скотарства і птахівництва України в системі євроінтеграції : монографія / М. М. Ільчук, І. А. Коновал, І. . Мельникова та ін. Київ : Вид-во ТОВ «Аграр Медіа Груп», 2015. 321 с.

Македон В. В., Курінна І. Г. Чинники впливу на організаційні процеси забезпечення конкурентоспроможності продукції підприємства. Держава та регіони. Серія: Економіка та підприємництво. 2020. № 5 (116). С. 71–77.

Пастущин В. Аналіз методів оцінки конкурентоспроможності продукції підприємства. Українська наука: минуле, сучасне, майбутнє. 2007. № 12. С. 232–240.

Balabanova L. V., Kholod V. V. (2006). Strategic marketing management of the competitiveness of enterprises: training. manual. Kyiv: VD "Professional", 448 p.

Burachek I. V., Bilenchuk O. O. (2016). Competitiveness of the company's products: essence, assessment methods and foreign management experience. Bulletin of Mykolaiv National University named after V. O. Sukhomlynskyi. Issue 14. P. 288–293.

Bugai V. Z., Sydorenko V. O. (2019). The main directions of increasing the competitiveness of the enterprise. Modern Economics. № 14. Р. 33–38.

Harkavenko S. (2007). Marketing: textbook. Kyiv: Libra, 720 p.

Hryn V. I. (2012). The essence and factors of competitiveness of products of agricultural enterprises. Scientific works of the Poltava State Agrarian Academy. Issue 2 (5). T. 3. P. 87–92.

Dymenko R. (2011). Competitive strategies as a means of ensuring the competitiveness of the enterprise. Economics of development. № 3 (39). P. 85–88.

Dragan O. I. (2006). Management of the competitiveness of enterprises: theoretical aspects: monograph. Kyiv: DAKKKiM, 160 p.

Zheludenko K. V. (2017). The essence and factors of competitiveness of products of Ukrainian enterprises. Intelligence XXI. № 1. P. 61–71.

Klitna M. R., Bryzhan I. A. (2015). Evaluation of the competitiveness of products of Poltava Machine-Building Plant PJSC. Efficient economy. № 4. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=3992 (access date: June 10, 2024).

Competitiveness of livestock and poultry products of Ukraine in the system of European integration: monograph / M. M. Ilchuk, I. A. Konoval, I. Melnikova and others. Kyiv: Published by «Agrar Media Group» LLC, 2015. 321 p.

Makedon V. V., Kurinna I. G. (2020). Factors influencing the organizational processes of ensuring the competitiveness of the company's products. State and regions. Series: Economy and entrepreneurship. № 5 (116). P. 71–77.

Pastushchin V. (2007). Analysis of methods for assessing the competitiveness of enterprise products. Ukrainian science: past, present, future. № 12. P. 232–240.

Article views: 18
PDF Downloads: 12
Published
2024-08-30
How to Cite
Milka, A., Artiukh-Pasiuta, O., Liubymov, M., Kramarenko, V., & Shibkovsky, D. (2024). THE ESSENCE AND METHODS OF EVALUATING THE COMPETITIVENESS OF PRODUCTS. Scientific Bulletin of Poltava University of Economics and Trade. A Series of “Economic Sciences”, (3 (113), 31-36. https://doi.org/10.37734/2409-6873-2024-3-4