POSSIBILITIES OF DIVERSIFYING THE ACTIVITY OF A RETAIL TRADE ENTERPRISE BY CREATING AN ONLINE STORE
Abstract
The purpose of the article is to investigate the possibilities of transformation of business processes of a modern retail trade enterprise based on the diversification of the directions of operation by creating an online store and the analysis of the main tools for implementing these diversification processes. Methodology of research. The research is based on empirical methods, the use of which contributed to observation and description; on theoretical methods, which allowed to carry out scientific analysis, synthesis, abstraction and explanation, and methods of logical generalization of the results, which ensured the formulation of the conclusions of the conducted research. Findings. An effective method of ensuring the stability of the functioning of modern retail enterprises is diversification. it is a reorientation of business processes of a business entity to continue its activities in another direction or industry. Effective diversification can improve the company's performance and become an instrument of its recovery and growth. The authors defined the task of diversifying the activities of retail trade enterprises by creating online stores; the process of creating online stores and their advantages over traditional offline retail businesses in the context of organizing sales processes, forming an assortment and level of efficiency are described; the factors of the effectiveness of the online store as a direction of diversification of the retail trade enterprise were identified, in particular the synergy of diversification and digitalization, the choice of an effective model of diversification and a minor impact on the functioning of the main business model; the algorithm of the diversification process of a retail trade enterprise through the creation of an online store is proposed and the content of its main stages is analyzed; the performance indicators of the online store as a specific commercial project are characterized. Practical value. The article proposes an algorithm for diversifying a retail business by creating an online store and explores popular technological tools that are used for the practical implementation of these processes. As a result, the provisions of this study can be used both by business owners who plan to diversify and scale their business, as well as by scientists for further scientific developments.
References
Світові споживчі тенденції 2021-2022. URL: https://export.gov.ua/593-svitovi_spozhivchi_tendentsii_2021-2022
Стольницький І. E-commerce живий? Що відбувається з онлайн-продажами в Україні під час війни. URL: http://surl.li/jzqmd
Ansoff H.I. The new corporate strategy. New York: Wiley, 1988. 258 p.
Прилуцький А.М., Герасимчук В.Г. Диверсифікація підприємницької діяльності як інструмент зростання прибутковості підприємства. Економіка. Фінанси. Право. 2019. Вип. 11/2. С. 17–20.
Морщенок Т.С., Острик А.Ю. Диверсифікація діяльності як напрям розвитку та посилення конкурентних переваг торговельного підприємства. Економіка і суспільство. 2016. Вип. 7. С. 395–402.
Бахарєва Я.В. Прикладні аспекти створення інтернет-магазинів як фактор розвитку вітчизняного електронного бізнесу. Агросвіт. 2017. № 11. С. 62–69.
Kenneth C., Traver C. E-commerce: Business, Technology, Society. Lebanon: Addison-wesley, 2008. 812 p.
Ковальова О.М. Основні форми інтернет-торгівлі: особливості, переваги, недоліки. Економічна наука. 2020. Випуск 7. C. 3–8.
Ryu M., Cho Yo., Lee D. Should small offline retailers divercify distribution channels into online channels? Journal of Retailing and Customer Services. 2019. Vol. 19. Pp. 74–77.
Данько Т.І., Яворська Н.П. Особливості розвитку інтернет-торгівлі та порівняльна характеристика з традиційною торгівлею. Економіка та суспільство. 2021. Вип. 33. URL: http://surl.li/jzqoj
Базова схема створення інтернет-магазину: покрокова інструкція від вибору ніші до фінального запуску. URL: http://surl.li/jzqpa
Кузьмін О.Є., Предало Х.С., Дрималовська Х.В. Чинники впливу на диверсифікацію діяльності підприємств. Вісник Національного університету «Львівська політехніка»: «Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку. 2013. № 769. С.143–148.
Як змінилася електронна комерція у 2022 році – дослідження Admitad. URL: http://surl.li/jzqpw
Gupta Ya. Retailers diversify strategies to survive. URL: http://surl.li/jzqqp
Zeeshan A.H. Building a successful e-retail store is all about selecting the right strategies. URL: https://www.linkedin.com/pulse/building-successful-e-retail-store-all-selecting-right-n-ahmed/
Косенков С. Що таке диверсифікація: види, стратегії і реальні приклади диверсифікації. URL: http://surl.li/jzqul
Heming Yu. Business model diversification in the E-commerce context. Final Year Project (FYP), Nanyang Technological University. 2023. URL: https://hdl.handle.net/10356/163789/
Громов О. Найкращі конструктори сайтів у 2023 (ТОП 10). URL: https://ua.weblium.com/blog/najkrashi-konstruktori-sajtiv-2023-top-10
Як створити сайт самостійно і безкоштовно. URL: http://surl.li/jzree
Saas-платформа, як антикризовий шлях до відкриття інтернет-магазину. URL: https://uapay.ua/saas-platform-as-an-anti-crisis-way-of-opening-an-online-store/
Griffits N. Five reasons for small business to diversify online. URL: https://www.awin.com/gb/affiliate-marketing/small-business-diversify-online/
Селіщев М. Аналітика інтернет-магазину: основні показники та сервіси. URL: https://horoshop.ua/ua/blog/online-store-analytics/
Хорошоп. URL: https://horoshop.ua/
Svitovi spozhyvchi tendentsii 2021-2022 [Global consumer trends 2021-2022]. Available at: https://export.gov.ua/593-svitovi_spozhivchi_tendentsii_2021-2022
Stolnytskyi I. E-commerce zhyvyi? Shcho vidbuvaietsia z onlain-prodazhamy v Ukraini pid chas viiny [Is e-commerce alive? What happens to online sales in Ukraine during the war]. Available at:: http://surl.li/jzqmd
Ansoff H.I. (1988) The new corporate strategy. New York: Wiley, 258 p. [in English]
Prylutskyi A.M. & Herasymchuk V.H. (2019) Dyversyfikatsiia pidpryiemnytskoi diialnosti yak instrument zrostannia prybutkovosti pidpryiemstva [Diversification of entrepreneurial activity as a tool for increasing the profitability of the enterprise]. Ekonomika. Finansy. Pravo, vol. 11/2, pp. 17–20.
Morshchenok T.S. & Ostryk A.Yu. (2016) Dyversyfikatsiia diialnosti yak napriam rozvytku ta posylennia konkurentnykh perevah torhovelnoho pidpryiemstva [Diversification of activity as a direction of development and strengthening of competitive advantages of a trading enterprise.]. Ekonomika i suspilstvo, no. 7, pp. 395–402.
Bakharieva Ya.V. (2017) Prykladni aspekty stvorennia internet-mahazyniv yak faktor rozvytku vitchyznianoho elektronnoho biznesu [Applied aspects of creating online stores as a factor in the development of domestic electronic business]. Ahrosvit, no. 11, pp. 62–69
Kenneth C. & Traver C. (2008) E-commerce: Business, Technology, Society. Lebanon: Addison-wesley, 812 p. [in English]
Kovalova O.M. (2020) Osnovni formy internet-torhivli: osoblyvosti, perevahy, nedoliky [The main forms of Internet trade: features, advantages, disadvantages]. Ekonomichna nauka, no. 7, pp. 3–8.
Ryu M., Cho Yo. &Lee D. (2019) Should small offline retailers divercify distribution channels into online channels? Journal of Retailing and Customer Services, no. 19, pp. 74–77. [in English]
Danko T.I. & Yavorska N.P. (2021) Osoblyvosti rozvytku internet-torhivli ta porivnialna kharakterystyka z tradytsiinoiu torhivleiu [Peculiarities of the development of Internet trade and comparative characteristics with traditional trade]. Ekonomika i suspilstvo, no. 33. Available at: http://surl.li/jzqoj
Bazova skhema stvorennia internet-mahazynu: pokrokova instruktsiia vid vyboru nishi do finalnoho zapusku [The basic scheme of creating an online store: step-by-step instructions from choosing a niche to the final launch]. Available at: http://surl.li/jzqpa
Kuzmin O.Ye., Predalo Kh.S. & Drymalovska Kh.V. (2013) Chynnyky vplyvu na dyversyfikatsiiu diialnosti pidpryiemstv [Factors influencing the diversification of enterprises]. Visnyk Natsionalnoho universytetu «Lvivska politekhnika»: «Menedzhment ta pidpryiemnytstvo v Ukraini: etapy stanovlennia i problemy rozvytku», no. 769, pp. 143–148.
Yak zminylasia elektronna komertsiia u 2022 rotsi – doslidzhennia Admitad [How E-Commerce changed in 2022 - Admitad Research]. Available at: http://surl.li/jzqpw
Gupta Ya. Retailers diversify strategies to survive. Available at: http://surl.li/jzqqp [in English]
Zeeshan A.H. Building a successful e-retail store is all about selecting the right strategies. Available at: https://www.linkedin.com/pulse/building-successful-e-retail-store-all-selecting-right-n-ahmed/ [in English]
Kosenkov S. Shcho take dyversyfikatsiia: vydy, stratehii i realni pryklady dyversyfikatsii [What is diversification: types, strategies and real examples of diversification]. Available at: http://surl.li/jzqul
Heming Yu. (2023). Business model diversification in the E-commerce context. Final Year Project (FYP), Nanyang Technological University. Available at: https://hdl.handle.net/10356/163789/ [in English]
Hromov O. Naikrashchi konstruktory saitiv u 2023 (TOP 10) [The best site builders in 2023 (TOP 10)]. Available at: https://ua.weblium.com/blog/najkrashi-konstruktori-sajtiv-2023-top-10
Iak stvoryty sait samostiino i bezkoshtovno [How to create a site independently and for free]. Available at: http://surl.li/jzree
Saas-platforma, yak antykryzovyi shliakh do vidkryttia internet-mahazynu [Saas platform as an anti-crisis way to open an online store]. Available at: https://uapay.ua/saas-platform-as-an-anti-crisis-way-of-opening-an-online-store/
Griffits N. Five reasons for small business to diversify online. Available at: https://www.awin.com/gb/affiliate-marketing/small-business-diversify-online/ [in English]
Selishchev M. Analityka internet-mahazynu: osnovni pokaznyky ta servisy [Online store analytics: main indicators and services]. Available at: https://horoshop.ua/ua/blog/online-store-analytics/
Khoroshop. Available at: https://horoshop.ua/