INNOVATIVE MARKETING TECHNOLOGIES FOR SMALL BUSINESS ENTERPRISES

  • Nataliya Karpenko Poltava University of Economics and Trade
  • Maryna Ivannikova Poltava University of Economics and Trade
  • Tetyana Bilousko Poltava University of Economics and Trade
  • Nataliya Yalovega Poltava University of Economics and Trade
  • Angella Zakharenko- Selezneva Poltava University of Economics and Trade
Keywords: small business, strategic marketing management, HR marketing strategy, modern information technology, branding, sales systems, logistics

Abstract

Purpose. The aim of the article consists of recommending practices for the introduction of progressive marketing methods and practices in the activities of small businesses, identifying changes in the system of market activities of enterprises through the use of marketing as a strategic management system, creating a new managerial position of HR marketer, using modern information technologies, creating an innovative brand policy of the enterprise, searching for modern sales and logistics systems. The uncertainty of the economic situation, the changing political environment, martial law in Ukraine, and the existing corruption systems undermine the functioning of small business enterprises, which currently require the use of new marketing technologies that will contribute to the development of stability and balance for all market participants in Ukraine. Methodology of research. Consideration and solution of the goals and objectives set out in the article were realized with the help of relevant general scientific and special research methods: comparative analysis and synthesis, systematization, logical generalization, interpretation and adaptation. Results. A comparative analysis of current trends in the use of marketing in small business enterprises is carried out, problems that need to be addressed urgently are identified, key components of the development of small businesses through the use of innovative marketing technologies are formed, namely, improving the strategic management system, HR marketing strategy, modern information technologies such as cloud storage, artificial intelligence (AI), ChatGpt, Big Data, branding concepts, modern sales and logistics systems. The practical significance of the research results. The main results of scientific research presented in the article, their practical substantiation, comprehensiveness, experience and summarized research results are recommended for use in small business enterprises, whose existence today is a guarantee of the existence of the economic system of the state, and whose development will be expedient after the victory of Ukraine. However, the relevance of the conducted research will also be appropriate for the teaching staff of higher education institutions in the process of forming educational components for students of the program "Marketing".

References

Ілляшенко Н.С. Організаційно-економічні засади інноваційного маркетингу промислових підприємств: монографія. Суми : «Вид-во СумДУ», 2011. 192 c. URL: https://cutt.ly/P2e3M5P

Ілляшенко С.М. Маркетинг інновацій та інноваційний маркетинг, їх місце серед концепцій ведення бізнесу. URL: http://elkniga.info/book_144_gl_9_1.3_Marketing_innovaciji_ta.html

Карпенко Ю.М., Суворова С.Г. Маркетинг малого бізнесу: організаційні підходи та особливості управління. Чернігівський науковий часопис. № 1(8) 2017. C. 96. URL: http://journals.stu.cn.ua/scientific_e-journal_of_chernigov/issue/view/8832

Корнєєва І.О., Кітченко О.М. Маркетинг в малому бізнесі. Вісник НТУ «Харківський політехнічний інститут». № 45 (1266) 2017. C. 23. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/161790571.pdf

Биців М.М. Значення інформаційних технологій як чинника інновацій у діяльності малого та середнього бізнесу. Бізнес, інновації, менеджмент: проблеми та перспективи: зб. тез доп. ІІ Міжнар. наук.-практ. конф. (22 квітня 2021 р.) Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського, Вид-во «Політехніка», 2021. С. 206–208.

Технологічні тренди – 2023 для малих та середніх бізнесів. URL: https://cutt.ly/fwySV1ln

Хмарні сервіси для бізнесу: особливості використання. URL: https://cutt.ly/0wySN19C

«Хмари», штучний інтелект – основні тренди автоматизації бізнесу. URL: https://cutt.ly/VwyS1ypU

Як використовувати ChatGPT з найбільшою користю для вашого бізнесу. URL: https://cutt.ly/DwyS0wYR

Зозульов О., Несторова Ю. Бренд як нематеріальний актив у постіндустріальному суспільстві. Економіка України. 2018. № 3. С. 4–11.

Кузькіна Т.В. Питання теорії і практики брендингу торгової марки в Україні. Економіка АПК. 2018. № 4. С. 26–29.

Маркетингова діяльність підприємств: сучасний зміст. Частина 2: монографія / за науковою редакцією Карпенко Н.В. Полтава : ПУЕТ, 2021. 344 с. С. 209–239. URL: https://cutt.ly/O2e3Kk5

Маркетингова діяльність підприємств: сучасний зміст: монографія / за загальною редакцією доктора економічних наук, професора Карпенко Н.В. Київ : «Центр учбової літератури», 2016. URL: http://surl.li/duohc

Карпенко Н.В. Управління маркетингом на підприємствах малого та середнього бізнесу: монографія. Полтава : РВВ ПУСКУ, 2008. 363 с. URL: http://surl.li/kkyok

Carl Henry The Power of The MODERN Sales System. URL: https://bit.ly/3QWfuGA (дата звернення 28.06.2023).

Офіційний сайт Gabriel Sales. URL: https://bit.ly/45lgWGE

Каличева Н. Є., Копачевська Ю.А. Вплив логістики на розвиток підприємств малого бізнесу в сучасних умовах господарювання. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство. 2018. Вип. 20(2). С. 11–14. URL: https://bit.ly/45mlv3r (дата звернення 28.06.2023).

Офіційний сайт Logist.FM. URL: https://bit.ly/3KW69KX (дата звернення 28.06.2023)

Illiashenko N.S. (2011) Orhanizatsiino-ekonomichni zasady innovatsiinoho marketynhu promyslovykh pidpryiemstv: monohrafiia. Sumy: «Vyd-vo SumDU», 192 p. Available at: https://cutt.ly/P2e3M5P

Illiashenko S.M. Marketynh innovatsii ta innovatsiinyi marketynh, yikh mistse sered kontseptsii vedennia biznesu. Available at: http://elkniga.info/book_144_gl_9_1.3_Marketing_innovaciji_ta.html

Karpenko Yu.M., Suvorova S.H. Marketynh maloho biznesu: orhanizatsiini pidkhody ta osoblyvosti upravlinnia. Chernihivskyi naukovyi chasopys, no. 1(8) 2017, p. 96. Available at: http://journals.stu.cn.ua/scientific_e-journal_of_chernigov/issue/view/8832

Kornieieva I.O., Kitchenko O.M. Marketynh v malomu biznesi. Visnyk NTU «Kharkivskyi politekhnichnyi instytut», no. 45 (1266) 2017, p. 23. Available at: https://core.ac.uk/download/pdf/161790571.pdf

Bytsiv M.M. (April 22, 2021) Znachennia informatsiinykh tekhnolohii yak chynnyka innovatsii u diialnosti maloho ta serednoho biznesu. Biznes, innovatsii, menedzhment: problemy ta perspektyvy: zb. tez dop. II Mizhnar. nauk.-prakt. konf. Kyiv: KPI im. Ihoria Sikorskoho, Vyd-vo «Politekhnika», pp. 206–208.

Tekhnolohichni trendy – 2023 dlia malykh ta serednikh biznesiv. Available at: https://cutt.ly/fwySV1ln

Khmarni servisy dlia biznesu: osoblyvosti vykorystannia. Available at: https://cutt.ly/0wySN19C

«Khmary», shtuchnyi intelekt – osnovni trendy avtomatyzatsii biznesu. Available at: https://cutt.ly/VwyS1ypU

Iak vykorystovuvaty ChatGPT z naibilshoiu korystiu dlia vashoho biznesu. Available at: https://cutt.ly/DwyS0wYR

Zozulov O., Nestorova Yu. (2018) Brend yak nematerialnyi aktyv u postindustrialnomu suspilstvi. Ekonomika Ukrainy, no. 3, pp. 4–11.

Kuzkina T.V. (2018) Pytannia teorii i praktyky brendynhu torhovoi marky v Ukraini. Ekonomika APK, no. 4, pp. 26–29.

Marketynhova diialnist pidpryiemstv: suchasnyi zmist. Chastyna 2: monohrafiia. Poltava: PUET, 344 p. Pp. 209–239. Available at: https://cutt.ly/O2e3Kk5

Karpenko N.V. (eds.) (2016) Marketynhova diialnist pidpryiemstv: suchasnyi zmist: monohrafiia. Kyiv: «Tsentr uchbovoi literatury». Available at: http://surl.li/duohc

Karpenko N.V. (2008) Upravlinnia marketynhom na pidpryiemstvakh maloho ta serednoho biznesu: monohrafiia. Poltava: RVV PUSKU. 363 p. Available at: http://surl.li/kkyok

Carl Henry The Power of The MODERN Sales System. Available at: https://bit.ly/3QWfuGA (accessed June 28, 2023).

Ofitsiinyi sait Gabriel Sales. Available at: https://bit.ly/45lgWGE

Kalycheva N.Ye., Kopachevska Yu.A. (2018) Vplyv lohistyky na rozvytok pidpryiemstv maloho biznesu v suchasnykh umovakh hospodariuvannia. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu. Seriia: Mizhnarodni ekonomichni vidnosyny ta svitove hospodarstvo, vol. 20(2), pp. 11–14. Available at: https://bit.ly/45mlv3r (accessed June 28, 2023).

Ofitsiinyi sait Logist.FM. Available at: https://bit.ly/3KW69KX (accessed June 28, 2023).

Article views: 155
PDF Downloads: 75
Published
2023-08-31
How to Cite
Karpenko, N., Ivannikova, M., Bilousko, T., Yalovega, N., & Zakharenko- Selezneva, A. (2023). INNOVATIVE MARKETING TECHNOLOGIES FOR SMALL BUSINESS ENTERPRISES. Scientific Bulletin of Poltava University of Economics and Trade. A Series of “Economic Sciences”, (3 (109), 46-53. https://doi.org/10.37734/2409-6873-2023-3-7