PROBLEMS OF MARKETING RESEARCH IN UKRAINE: ANALYSIS OF DISSERTATIONS
Abstract
The purpose of the article is to carry out a critical analysis of the results of Doctors’ theses of domestic scientists, which highlighted the problems of marketing activity, their generalization, and putting them in order based on the determination of a certain common direction of research. Research methodology. The achievement of the purpose set in the article is carried out with the help of the following research methods: logical generalization and scientific abstraction, and systematization. Findings. It has been proposed to consider the development of domestic marketing research in terms of certain directions, which are determined based on the results of the content analysis of theses, and their juxtaposition with the identified markers of the economic development of Ukraine during the time of independence. It has enabled one to outline certain periods of the development of marketing science in Ukraine, which are characterized by certain common features and distinctive features from established market economies abroad. Certain directions of research that are characteristic of marketing issues in Ukraine have been singled out. Within the defined directions of each period, the main scientific achievements of domestic scientists regarding the development of theoretical, methodological, and practical foundations of marketing management have been summarized, as well as changes in the relevance of research have been determined. Practical value. The conducted analysis and systematization of domestic dissertations have allowed one to determine the state of consideration of research on marketing issues and the selection of relevant research directions. The current period has been determined by a significant change in the enterprises’ marketing activities under the conditions of the rapid development of the Internet and the processes of digitization of the economy, which has been reflected in the problems of modern research, which are developing in the direction of working out a comprehensive approach to marketing systems, strengthening their integrating role in the global environment of economic interaction.
References
Хмара М. П. Хрономаркери економічного розвитку незалежної України. Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Хрономаркери_економічного_розвитку_незалежної_України. (дата звернення 05.05.2023).
Старостіна А. О. Методологія і практика маркетингових досліджень в Україні: автореф. дис... д-ра екон. наук: 08.06.02. Київ. 1999. 33 с.
Решетнікова І. Л. Формування маркетингової стратегії підприємства: автореф. дис... д-ра екон. наук: 08.06.02. Київ. 1999. 36 с.
Коршунов В. І. Стратегічне планування маркетингової діяльності на підприємстві: автореф. дис... д-ра екон. наук: 08.06.02. Харків. 2002. 31 с.
Лепа М. М. Механізми маркетингово-орієнтованого управління конкурентними перевагами підприємства: дис... д-ра екон. наук: 08.06.01. Донецьк. 2004. 288 с.
Садченко О. В. Теоретико-методологічні засади екологічного маркетингу: дис... д-ра екон. наук: 08.08.01. Одеса. 2005. 508 с.
Федорченко А. В. Маркетингові дослідження: системний підхід: дис... д-ра екон. наук: 08.00.04. Київ. 2010. 458 с.
Лабурцева О. І. Науково-методологічні основи розвитку підприємництва в легкій промисловості на засадах маркетингу: автореф. дис... д-ра екон. наук: 08.00.04. Київ. 2008. 35 с.
Тєлєтов О. С. Маркетинг виробничо-технічної продукції: дис... д-ра екон. наук: 08.00.04. Київ. 2009. 482 с.
Матвіїв М. Я. Маркетинг на ринку знань: дис... д-ра екон. наук: 08.00.04. Тернопіль. 2010. 462 с.
Шталь Т. В. Маркетингові стратегії підприємства ресторанного господарства: дис... д-ра екон. наук: 08.00.04. Донецьк. 2012. 377 с.
Длігач А. О. Системно-рефлексивне стратегічне маркетингове управління в діяльності підприємств в Україні: дис... д-ра екон. наук: 08.00.04. Київ. 2016. 535 с.
Балабаниць А. В. Інтегроване управління системою маркетингової взаємодії: дис... д-ра екон. наук: 08.00.04. Донецьк. 2011. 394 с.
Левків Г. Я. Розвиток системи маркетинг–менеджменту підприємств АПК: теорія, методологія, практика: дис... д-ра екон. наук: 08.00.04. Київ. 2014. 522 с.
Педько І. А. Маркетингові інформаційні системи промислових підприємств в умовах зростання ризиків підприємницької діяльності: дис... д-ра екон. наук: 08.00.04. Одеса. 2016. 452 с.
Окландер Т. О. Маркетингова діяльність промислового підприємства в умовах зростання ризиків: дис... д-ра екон. наук: 08.00.04. Сєвєродонецьк. 2014. 427 с.
Луцяк В. В. Маркетинг малого виробничого підприємства: дис... д-ра екон. наук: 08.00.04. Тернопіль. 2017. 473 с.
Жуков С. А. Механізм управління промисловим маркетингом на підприємствах: дис... д-ра екон. наук: 08.00.04. Херсон. 2018. 507 с.
Ломовських Л. О. Організаційно-економічний механізм управління маркетингом суб’єктів аграрного підприємництва: теорія, методологія, практика: дис... д-ра екон. наук: 08.00.04. Одеса. 2018. 425 с.
Дрокіна Н. І. Механізм управління інтегрованим інтернет-маркетингом підприємств ринку телекомунікаційних послуг України: дис... д-ра екон. наук: 08.00.04. Київ. 2020. 545 с.
Баран Р. Я. Формування системи інтернет-маркетингу підприємств туризму в умовах розвитку цифрових комунікацій: дис... д-ра екон. наук: 08.00.04. Львів. 2021. 521 с.
Костинець Ю. В. Управління розвитком ринку послуг на засадах маркетингу в умовах цифрової трансформації економіки: дис... д-ра екон. наук: 08.00.03. Київ. 2021. 450 с.
Проскурніна Н. В. Трансформація маркетингової діяльності підприємств роздрібної торгівлі в умовах цифровізації: дис... д-ра екон. наук: 08.00.04. Харків. 2021. 469 с.
Khmara M. P. Khronomarkery ekonomichnoho rozvytku nezalezhnoi Ukrainy [Time markers of economic development of independent Ukraine]. Velyka ukrainska entsyklopediia – Great Ukrainian encyclopedia. Retrieved from https://vue.gov.ua/Хрономаркери_економічного_розвитку_незалежної_України. (accessed 05.05.2023).
Starostina A. O. (1999) Metodolohiia i praktyka marketynhovykh doslidzhen v Ukraini [Methodology and practice of marketing research in Ukraine]. Extended abstract of Doctor’s thesis. Kyiv.
Reshetnikova I. L. (1999) Formuvannia marketynhovoi stratehii pidpryiemstva [Formation of the enterprise’s marketing strategy]. Extended abstract of Doctor’s thesis. Kyiv.
Korshunov V. I. (2002) Stratehichne planuvannia marketynhovoi diialnosti na pidpryiemstvi [Strategic planning of marketing activities at the enterprise]. Extended abstract of Doctor’s thesis. Kharkiv.
Lepa M. M. (2004) Mekhanizmy marketynhovo-oriientovanoho upravlinnia konkurentnymy perevahamy pidpryiemstva [Mechanisms of marketing-oriented management of competitive advantages of the enterprise]. Doctor’s thesis. Donetsk.
Sadchenko O. V. (2005) Teoretyko-metodolohichni zasady ekolohichnoho marketynhu [Theoretical and methodological principles of ecological marketing]. Doctor’s thesis. Odesa.
Fedorchenko A. V. (2010) Marketynhovi doslidzhennia: systemnyi pidkhid [Marketing research: a systematic approach]. Doctor’s thesis. Kyiv.
Laburtseva O. I. (2008) Naukovo-metodolohichni osnovy rozvytku pidpryiemnytstva v lehkii promyslovosti na zasadakh marketynhu [Scientific and methodological foundations of entrepreneurship development in light industry on the basis of marketing]. Extended abstract of Doctor’s thesis. Kyiv.
Tielietov O. S. (2009) Marketynh vyrobnycho-tekhnichnoi produktsii [Marketing of industrial and technical products]. Doctor’s thesis. Kyiv.
Matviiv M. Ya. (2010) Marketynh na rynku znan [Marketing in the market of knowledge]. Doctor’s thesis. Ternopil.
Shtal T. V. (2012) Marketynhovi stratehii pidpryiemstva restorannoho hospodarstva [Marketing strategies of restaurant enterprises]. Doctor’s thesis. Donetsk.
Dlihach A. O. (2016) Systemno-refleksyvne stratehichne marketynhove upravlinnia v diialnosti pidpryiemstv v Ukraini [System-reflexive strategic marketing management in the activities of enterprises in Ukraine]. Doctor’s thesis. Kyiv.
Balabanyts A. V. (2011) Intehrovane upravlinnia systemoiu marketynhovoi vzaiemodii [Integrated management of the marketing interaction system]. Doctor’s thesis. Donetsk.
Levkiv H. Ya. (2014) Rozvytok systemy marketynh–menedzhmentu pidpryiemstv APK: teoriia, metodolohiia, praktyka [Development of the marketing-management system of agribusiness enterprises: theory, methodology, practice]. Doctor’s thesis. Kyiv.
Pedko I. A. (2016) Marketynhovi informatsiini systemy promyslovykh pidpryiemstv v umovakh zrostannia ryzykiv pidpryiemnytskoi diialnosti [Marketing information systems of industrial enterprises in conditions of growing risks of business activity]. Doctor’s thesis. Odesa.
Oklander T. O. (2014) Marketynhova diialnist promyslovoho pidpryiemstva v umovakh zrostannia ryzykiv [Marketing activity of an industrial enterprise in conditions of increasing risks]. Doctor’s thesis. Sievierodonetsk.
Lutsiak V. V. (2017) Marketynh maloho vyrobnychoho pidpryiemstva [Marketing of a small manufacturing enterprise]. Doctor’s thesis. Ternopil.
Zhukov S. A. (2018) Mekhanizm upravlinnia promyslovym marketynhom na pidpryiemstvakh [Industrial marketing management mechanism at enterprises]. Doctor’s thesis. Kherson.
Lomovskykh L. O. (2018) Orhanizatsiino-ekonomichnyi mekhanizm upravlinnia marketynhom subiektiv ahrarnoho pidpryiemnytstva: teoriia, metodolohiia, praktyka [Organizational and economic mechanism of marketing management of agricultural entrepreneurship subjects: theory, methodology, practice]. Doctor’s thesis. Odesa.
Drokina N. I. (2020) Mekhanizm upravlinnia intehrovanym internet-marketynhom pidpryiemstv rynku telekomunikatsiinykh posluh Ukrainy [Mechanism for managing integrated Internet marketing of enterprises in the telecommunications services market of Ukraine]. Doctor’s thesis. Kyiv.
Baran R. Ya. (2021) Formuvannia systemy internet-marketynhu pidpryiemstv turyzmu v umovakh rozvytku tsyfrovykh komunikatsii [Formation of the Internet marketing system of tourism enterprises in the conditions of the development of digital communications]. Doctor’s thesis. Lviv.
Kostynets Yu. V. (2021) Upravlinnia rozvytkom rynku posluh na zasadakh marketynhu v umovakh tsyfrovoi transformatsii ekonomiky [Management of the development of the service market on the basis of marketing under the digital transformation of the economy]. Doctor’s thesis. Kyiv.
Proskurnina N. V. (2021) Transformatsiia marketynhovoi diialnosti pidpryiemstv rozdribnoi torhivli v umovakh tsyfrovizatsii [Transformation of marketing activities of retail enterprises under the digitalization]. Doctor’s thesis. Kharkiv.