ІНФОРМАЦІЙНО-ТЕЛЕКОМУНІКАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ, ЯК ІНСТРУМЕНТ ОБМІНУ ЗНАННЯМИ У ГЛОБАЛЬНИХ ФРАНЧАЙЗИНГОВИХ МЕРЕЖАХ

Ключові слова: франчайзинг, інформаційно-комунікаційні технології, глобальні франчайзингові мережі, франчайзингова система, інформаційні технології

Анотація

Метою статті є дослідження ролі інформаційно-телекомунікаційних технологій (ІКТ) як ефективного інструменту обміну знаннями між учасниками глобальних франчайзингових мереж. У результаті дослідження встановлено, що ІКТ відіграють ключову роль у забезпеченні швидкого доступу до актуальних знань, стандартизованих навчальних матеріалів, рекомендацій і протоколів дій у франчайзингових мережах. Вирішення поставлених у статті завдань здійснено за допомогою загальнонаукових методів дослідження, а саме: аналізу, систематизації та узагальнення. Методику дослідження складають логічно-діалектичні методи наукового пізнання, методи системного аналізу, а також спеціальні методи, зокрема, методи аналізу та синтезу. Результати дослідження можуть бути використані для розробки стратегій цифрової трансформації франчайзингових мереж, удосконалення систем навчання персоналу та стандартизації операцій. У статті розглянуто роль інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) у процесах обміну знаннями у франчайзингових мережах. Доведено, що ефективне використання ІКТ сприяє усуненню комунікаційних бар’єрів, зниженню трансакційних витрат та підвищенню координації між франчайзерами та франчайзі. Виокремлено основні категорії ІКТ-інструментів, що використовуються у франчайзингових мережах, зокрема системи управління знаннями, корпоративні соціальні мережі, навчальні платформи та віртуальні робочі простори. Проаналізовано основні чинники, що впливають на ефективність обміну знаннями, та визначено ключові бар’єри впровадження ІКТ. Висвітлено значення організаційної культури, технічної підтримки та навчання персоналу у цифровій трансформації франчайзингових компаній. Практична значущість результатів дослідження. Представлені результати можуть бути корисними для франчайзерів та франчайзі при розробці стратегій впровадження цифрових рішень для підвищення конкурентоспроможності мережі.

Посилання

Jeon, H.J., Dant, R.P. and Baker, B.L. (2016), “A knowledgebased explanation of franchise system resources and performance”, Journal of Marketing Channels, Vol. 23 No. 3, pp. 97–113.

Davila, G.A., Andreeva, T. and Varvakis, G. (2019), “Knowledge management in Brazil: what governance mechanisms are needed to boost innovation?”, Management and Organization Review, Vol. 15 No. 4, pp. 857–886.

Sharma, D., Patel, S.S. and Pandey, S.K. (2021), “Exploring the influence of channel leadership style on channel commitment in a franchising context”, Journal of Business & Industrial Marketing, Vol. 36 No. 8, pp. 1415–1434.

Pandey, J., Gupta, M., Behl, A., Pereira, V., Budhwar, P., Varma, A., . and Kukreja, P. (2021), “Technologyenabled knowledge management for community healthcare workers: the effects of knowledge sharing and knowledge hiding”, Journal of Business Research, Vol. 135, pp. 787–799.

Chen, Y.C., Li, P.C. and Arnold, T.J. (2013), “Effects of collaborative communication on the development of marketrelating capabilities and relational performance metrics in industrial markets”, Industrial Marketing Management, Vol. 42 No. 8, pp. 1181–1191.

Bernal, C.A., Amaya, N., Gaviria-Penaranda, A. and ZwergVillegas, A.M. (2020), “Knowledge and organizational performance in franchised restaurants in Colombia”, International Journal of Emerging Markets, Vol. 16 No. 3, pp. 517–536.

Rosado-Serrano, A., Paul, J. and Dikova, D. (2018), “International franchising: a literature review and research agenda”, Journal of Business Research, Vol. 85, pp. 238–257.

Zhang, Q. and Zhou, K.Z. (2013), “Governing interfirm knowledge transfer in the Chinese market: the interplay of formal and informal mechanisms”, Industrial Marketing Management, Vol. 42 No. 5, pp. 783–791.

Nguyen, T. and Burgess, S. (2014), “A case analysis of ICT for knowledge transfer in small businesses in Vietnam”, International Journal of Information Management, Vol. 34 No. 3, pp. 416–421.

Iddy, J.J. and Alon, I. (2019), “Knowledge management in franchising: a research agenda”, Journal of Knowledge Management, Vol. 23 No. 4, pp. 763–785.

Lee, K.J. (2017), “Knowledge sharing in franchise system: franchisee self-leadership, satisfaction, and compliance”, International Journal of Contemporary Hospitality Management, Vol. 29 No. 12, pp. 3101–3118.

Bretas, V.P. and Alon, I. (2021), “Franchising research on emerging markets: bibliometric and content analyses”, Journal of Business Research, Vol. 133, pp. 51–65.

Переглядів статті: 15
Завантажень PDF: 9
Опубліковано
2025-04-30
Як цитувати
Верстяк, А., Верстяк, О., & Вінничук, І. (2025). ІНФОРМАЦІЙНО-ТЕЛЕКОМУНІКАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ, ЯК ІНСТРУМЕНТ ОБМІНУ ЗНАННЯМИ У ГЛОБАЛЬНИХ ФРАНЧАЙЗИНГОВИХ МЕРЕЖАХ. Науковий вісник Полтавського університету економіки і торгівлі. Серія «Економічні науки», (2 (116), 9-13. https://doi.org/10.37734/2409-6873-2025-2-1