Characteristics of methods and models for the development of strategies for the innovative growth of enterprises
Abstract
Abstract. The purpose of the article is to determine the most effective methods and models for developing strategies for the innovative development of the enterprise. Research methodology. Achieving the goal set in the article was achieved with the help of a set of theoretical, methodical and practical methods and models for the development and implementation of innovative enterprise development strategies. The results. It was determined that effective functioning of enterprises is impossible without correctly chosen for practical use, effective and, first of all, analytical methods. It is substantiated that from the point of view of the practice of use, it is advisable to combine analytical methods into three groups: heuristic, calculation and combined. It was found that despite the fact that strategic development models usually have certain differences, but according to observations, the vast majority of them necessarily include the following three components: analysis of the internal and external environment, development of the strategy itself, and organization of control. It has been analyzed that in the scientific literature on the strategic development of innovation processes, such well-known models as the rationalist model, which is based on the full awareness and conscious interest of the performers in the innovations planned for the future, are highlighted; behavioral, which involves taking into account the social and psychological needs of employees (practically, it coincides in its goals with organizational and managerial) and a system model, which is considered as a techno-social system, that is, as a conscious process based on a preliminary comprehensive analysis. Practical significance of research results. The practical use of the proposed methods and models for the development of innovative development strategies will increase the profitability of enterprises.
References
Шепель Н.Г. Управління інноваціями. URL: http://www.dstu.dp.ua/Portal/Data/7/33/7-33-kl33.pdf (дата звернення: 21.11.2022).
Романенко О.О. Аналіз сучасних методів та інструментів стратегічного управління підприємствами. URL: https://econforum.duan.edu.ua/images/stories/Files/2015/14.pdf (дата звернення: 21.01.2023).
Петряшов Д.В. Создание системы бенчмаркинга на предприятии. URL: http://www.economyandsociety.in.ua/journal/9_ukr/92.pdf (дата звернення: 01.02.2023).
Клебанова Т.С., Иванов В.В., Дубровина Н.А. Методы прогнозирования: учебн. пособ. Харьков : Изд ХГЭУ, 2002. 372 с.
Аналіз особливостей застосування та класифікація методів прогнозування у сфері розвитку мереж та телекомунікаційних технологій / Перегудов Д.О., Сєлюков О.В., Крихта В.В., Краснік A.A. Вісник Державного університету інформаційно-комунікаційних технологій. 2009. Т. 7. № 1. С. 27-40.
Горшкова Т. Методи розрахунку конкурентоспроможності підприємства. Вісник Дніпропетровського університету. Сер. Економіка. 2012. № 36(1). С. 101–106.
Літвінова В. Графічні методи дослідження у аналізі рівня конкурентоспроможності продукції. Бізнес Інформ. 2012. № 4. С. 53–56.
Шульгіна Л.М., Юхименко В.В. Інноваційний розвиток підприємств: монографія. Київ : Наук.техн.ун-т України «КПІ», 2015. 212 с.
Македон В.В., Валков В.П., Федьора С.С. Удосконалення управління ромисловими підприємствами на основі стратегій інноваційного розвитку. Європейський вектор економічного розвитку. 2019. № 1 (26) С. 108–125.
Юхименко В.В. Формування стратегій інноваційного розвитку підприємств машинобудування: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. ек. наук.: 08.00.04. Київ, 2014. С. 24.
Рогоза М.Е., Вергал К.Ю. Вибір ефективної стратегії інноваційного розвитку засобами теорії графів. Економіка: проблеми теорії та практики. 2008. Вип. 235. Т. 3. 272 с.
Інноваційний менеджмент: метод. посіб. / рук. Б.Е. Фішман; ред. М.Н. Скотніков. Київ : РАМО, 1991. Ч. I. 112 с.
Інновації: проблеми науки і практики: монографія. Харків : ІНЖЕК, 2006. 336 с.
Shepel N.H. Upravlinnia innovatsiiamy. Available at: http://www.dstu.dp.ua/Portal/Data/7/33/7-33-kl33.pdf (accessed: 21.11.2022).
Romanenko O.O. Analiz suchasnykh metodiv ta instrumentiv stratehichnoho upravlinnia pidpryiemstvamy. Available at: https://econforum.duan.edu.ua/images/stories/Files/2015/14.pdf (data zvernennia: 21.01.2023).
Petriashov D.V. Sozdanye systemы benchmarkynha na predpryiatyy. Available at: http://www.economyandsociety.in.ua/journal/9_ukr/92.pdf (accessed: 01.02.2023).
Klebanova T.S., Yvanov V.V., Dubrovyna N.A. (2002) Metodу prohnozyrovanyia: uchebn. posob. Kharkov : Yzd KhHЕU, 372 s.
Perehudov D.O., Sieliukov O.V., Krykhta V.V., Krasnik A.A. (2009) /Analiz osoblyvostei zastosuvannia ta klasyfikatsiia metediv prohnozuvannia u sferi rozvytku merezh ta telekomunikatsiinykh tekhnolohii Visnyk Derzhavnoho universytetu informatsiino-komunikatsiinykh tekhnolohii. T. 7. № 1. S. 27-40.
Horshkova T. (2012) Metody rozrakhunku konkurentospromozhnosti pidpryiemstva. Visnyk Dnipropetrovskoho universytetu. Ser. Ekonomika. № 36(1). S. 101–106.
Litvinova V. (2012) Hrafichni metody doslidzhennia u analizi rivnia konkurentospromozhnosti produktsii. Biznes Inform. №4. S. 53–56.
Shulhina L.M., Yukhymenko V.V. (2015) Innovatsiinyi rozvytok pidpryiemstv : monohrafiia. Kyiv : Nauk.tekhn.un-t Ukrainy «KPI», 212 s.
Makedon V.V., Valkov V.P., Fedora S.S. (2019) Udoskonalennia upravlinnia romyslovymy pidpryiemstvamy na osnovi stratehii innovatsiinoho rozvytku. Yevropeiskyi vektor ekonomichnoho rozvytku. № 1 (26) S. 108–125.
Iukhymenko V.V. (2014) Formuvannia stratehii innovatsiinoho rozvytku pidpryiemstv mashynobuduvannia: avtoref. dys. na zdobuttia nauk. stupenia kand. ek. nauk.: 08.00.04. Kyiv. S. 24.
Rohoza M.E., Verhal K.Iu. (2008) Vybir efektyvnoi stratehii innovatsiinoho rozvytku zasobamy teorii hrafiv. Ekonomika: problemy teorii ta praktyky. Vyp. 235. T. 3. 272 s.
Innovatsiinyi menedzhment: metod. posib. / ruk. B.E. Fishman; red. M.N. Skotnikov. Kyiv : RAMO, 1991. Ch. I. 112 s.
Innovatsii: problemy nauky i praktyky: monohrafiia. Kharkiv: INZhEK, 2006. 336 s.