КОМПЕТЕНЦІЇ ПРАЦІВНИКІВ ЯК НЕВІД’ЄМНА СКЛАДОВА КОМПЕТЕНТНОСТІ ОРГАНІЗАЦІЇ

  • І. А. Грузіна Харківський національний економічний університет імені Семена Кузнеця
Ключові слова: організація, компетентність, компетенції, компетентна організація, персонал, конкурентна перевага

Анотація

Мета статті полягає у дослідженні сутності індивідуальних компетенцій, узагальненні їх видів для усвідомлення ролі у забезпеченні компетентності організації. Методика дослідження. Мета дослідження досягалась використанням методів морфологічного аналізу; діалектичного методу; теоретичного узагальнення, аналізу і синтезу. Результати. Доведено зростання впливу нематеріальних факторів у процесах формування та розвитку компетентності організації. Обґрунтовано доцільність розгляду компетенцій персоналу як чинників створення компетентної організації, необхідність виховання у її межах компетентних працівників для досягнення нею високого рівня компетентності. Запропоновано класифікацію індивідуальних компетенцій співробітників. Практична значущість результатів дослідження. Запропоновані рекомендації дозволять усвідомити сутність базових понять компетентної організації, зрозуміти принципові відмінності між їх трактуванням та використанням.

Посилання

Тараненко І. Кроки до компетентності та інтеграції в суспільство : наук.-метод. зб. / за ред. Н. Софій, І. Єрмакова. Київ, 2000. С. 37–40.

Пономаренко В. С. Економіка підприємства: компетентність і ефективність розвитку : монографія / за заг. ред. В. С. Пономаренка. Харків : ХНЕУ, 2013. 176 с.

Кубенко І. М. Що таке компетентність і як її розуміють в освіті. Додаток до електронного журналу «Теорія та методика управління освітою». 2010. № 1. С. 24–26.

Томпсон А. А., Стрикленд А. Дж. Стратегический менеджмент. Искусство разработки и реализации стратеги : учебник для вузов. Москва, 1998. 576 с.

White R. Motivation reconsidered: the concept of competence. Psychological Review. 1959. № 66. Р. 279–333.

Boyatzis R.E. The competent manager: a model for effective performance. N.Y., 1982. 308 р.

McClelland D. Identifying competencies with behavioural-event interviews. Psychological Science. 1998. № 9(5). pp. 331–339.

Грузіна І. А., Щербак А. М. Компетентнісний підхід у менеджменті підприємства. Інфраструктура ринку. 2021. № 54. С. 92–97.

Гриньова В. М., Грузіна І. А. Формування мотиваційної стратегії управління персоналом підприємства. Наукове видання. Харків : ХНЕУ, 2012. 328 с.

Zhernovnykova O. A., Nalyvaiko O. O., Chornous N. A. Intellectual competence: essence, components, levels of formation. Педагогіка та психологія. 2017. Вип. 58. С. 32–41.

Уроки з підприємницьким тлом : навчальні матеріали / за заг. ред. Е. Бобінської, Р. Шияна, M. Товкало. Варшава: Сова, 2014. URL: http://sae-ukraine.org.ua/ua/resource/uroki_z_pidpriemnytskim_tlom (дата звернення: 10.10.2022).

Taranenko, I. (2000) Kroky do kompetentnosti ta intehratsii v suspilstvo: nauk.-metod. zb. [Steps to competence and integration into society: scientific and methodical collection]. N. Sofii, I. Yermakova (Eds.). Kyiv. [in Ukrainian]

Ponomarenko, V. S. (2013) Ekonomika pidpryiemstva: kompetentnist i efektyvnist rozvytku: monohrafiia [Economics of enterprise: competence and efficiency of development: monograph]. V. S. Ponomarenko (Ed.) Kharkiv: KhNEU. [in Ukrainian]

Kubenko, I. M. (2010) Shcho take kompetentnist i yak yii rozumiiut v osviti [What is competence and how it is understood in education]. Dodatok do elektronnoho zhurnalu «Teoriia ta metodyka upravlinnia osvitoiu» – Supplement to the electronic journal «Theory and Methods of Education Management», 1, 24–26. [in Ukrainian]

Tompson, A. A., Stryiklend, A. Dzh. (1998) Strategicheskiy menedzhment. Iskusstvo razrabotki i realizatsii strategi: uchebnik dlya vuzov [Strategic Management. The Art of Strategy Development and Implementation: Textbook for Higher Education Institutions]. Moskva: Banki i birzhi, YuNITI. [in Russian]

White, R. (1959) Motivation reconsidered: the concept of competence. Psychological Review, 66, 279–333.

Boyatzis, R. E. (1982) The competent manager: a model for effective performance. N.Y.: John Wiley & Sons.

McClelland, D. (1998) Identifying competencies with behavioural-event interviews. Psychological Science, 9(5), 331–339.

Hruzina, I. A., Shcherbak, A. M. (2021) Kompetentnisnyi pidkhid u menedzhmenti pidpryiemstva [Competence approach in enterprise management]. Infrastruktura rynku – Market infrastructure, 54, 92–97. [in Ukrainian]

Hrynova, V. M., Hruzina, I. A. (2012) Formuvannia motyvatsiinoi stratehii upravlinnia personalom pidpryiemstva. Naukove vydannia [Formation of motivational strategy of enterprise personnel management. Scientific edition]. Kharkiv: KhNEU. [in Ukrainian]

Zhernovnykova, O. A., Nalyvaiko, O. O., Chornous, N. A. (2017) Intellectual competence: essence, components, levels of formation. Pedahohika ta psykholohiia – Pedagogy and psychology, 58, 32–41.

Bobinska, E., Shyian, R., Tovkalo, M. (Eds.) (2014) Uroky z pidpryiemnytskym tlom: navchalni materialy [Lessons with entrepreneurial background: teaching materials]. Varshava: Sova. Retrieved from http://sae-ukraine.org.ua/ua/resource/uroki_z_pidpriemnytskim_tlom (accessed 10 October 2022) [in Ukrainian]

Переглядів статті: 99
Завантажень PDF: 75
Опубліковано
2022-12-29
Як цитувати
Грузіна, І. А. (2022). КОМПЕТЕНЦІЇ ПРАЦІВНИКІВ ЯК НЕВІД’ЄМНА СКЛАДОВА КОМПЕТЕНТНОСТІ ОРГАНІЗАЦІЇ. Науковий вісник Полтавського університету економіки і торгівлі. Серія «Економічні науки», (2 (106), 7-13. https://doi.org/10.37734/2409-6873-2022-2-1