ЕФЕКТИВНІ БІЗНЕС-МОДЕЛІ СОЦІАЛЬНОГО ПІДПРИЄМНИЦТВА: МАКРОЕКОНОМІЧНИЙ ПОГЛЯД
Анотація
У статті досліджено дослідження типові бізнес-моделі, що використовуються успішними світовими соціальними підприємствами, з метою розробки рекомендацій щодо підвищення стійкості вітчизняних компаній відповідної спрямованості. Констатовано, що актуальним залишається питання про те, як саме в ході реалізації соціального підприємництва реалізовується комбінування соціальної, а також економічної цінностей, і особливо, яку роль в цьому відіграє формування спеціальної соціальної мережі та здійснення стратегії забезпечення ресурсами. З метою дослідження обрано декілька «класичних» кейсів із різних держав з різноманітним соціальним та економічним середовищем для формулювання спільних рис їх бізнес-моделей. Здійснено макроекономічний аналіз визначених для дослідження компаній, а саме: досліджено соціально-економічний базис їх діяльності та проведено компонентний аналіз відповідних бізнес-моделей. Наголошено, що у випадку проведеного дослідження – бізнес-модель є концепцією бізнесу, що покладена в основу практики. Серед основних компонентів відповідних бізнес моделей виділено: ціннісну мережу (контрольовані позиції або зони переважного впливу всередині ціннісної мережі); стратегічні ресурси (потреби в стратегічних ресурсах, включені в бізнес-модель); споживчий інтерфейс (інтеграція цільових груп). Обґрунтовано, що досліджені приклади успішного соціального підприємництва істотно відрізняються один від одного по соціальній місії, організаційній структурі, а також економічному і соціальному середовищу, в якому вони виникли, у той же час між ними є значна спорідненість. Аргументовано, що всі вони виробляють соціальне благо: для Грамін – це усунення бідності сільських жінок Бангладеш; для Секем – вирощування натуральних продуктів без використання хімічних добрив, а також заохочення культурного та суспільного життя в Єгипті; для МKK – створення робочих місць і можливостей економічного розвитку для людей, які раніше їх не мали. Доведено, що своїм успіхом ці компанії зобов’язані особливому поєднанню соціальної та економічної ефективності. Визначено, що діяльність всіх трьох компаній заснована на поділі спільних цінностей «громади», які використовувалися для: створення підтримуючої соціальної мережі (ціннісної мережі); придбання стратегічних ресурсів; управління взаємодією зі споживачами («споживчим інтерфейсом»). Зроблено висновок, що оскільки ключовою відмінністю соціального підприємництва є створення соціальної цінності, яка в рамках бізнес-моделі буде первинною і визначатиме стратегічну мету бізнесу, то можна сказати, що соціальна цінність може створюватися в будь-якому з компонентів бізнес-моделі, причому створення соціальної цінності, згідно з проведеним аналізом емпіричних прикладів, як правило, вимагає специфічних змін не менше ніж у двох блоках відповідної моделі.
Посилання
Abdou E., El Ebrashi R. The Social Enterprise Sector in Egypt: Current Status and Way Forward. Social Entrepreneurship in the Middle East. 2015, pp. 37–62.
Akhmedova A., Mas-Machuca M., Magomedova N. Nexus between strategic fit and social mission accomplishment in social enterprises: Does organizational form matter? Journal of Cleaner Production. Vol. 330. January 2021, pp. 26–39.
Alter S. K. Social entrepreneurship: new models of sustainable social change. Oxford: Oxford University Press. 2006, 232 p.
Baumol W. J. Секем: A Remarkable Tale of Social Entrepreneurship with Critical Lessons for Policy. Innovations. Summer 2008, pp. 49–55.
Bibby A. Co-operatives in Spain – Mondragon leads the way. Guardian sustainable business. Available at: https://www.theguardian.com/social-enterprise-network/2012/mar/12/cooperatives-spain-mondragon
Clamp C. A., Alhamis I. Social Entrepreneurship in the Mondragon Co-operative Corporation and the Challenges of Successful Replication. The Journal of Entrepreneurship. Vol. 19 issue: 2, pp. 149–177.
Examples social entrepreneurs – Ideas for social entrepreneurs. Available at: https://www.oneday.at/2021/07/12/social-entrepreneurship-crash-course/?gclid=EAIaIQobChMI9raQ2uXl9gIV30CRBR3vMQPEEAAYAyAAEgJ4LPD_BwE
Hyeock I., Sung L., Kima M., Greenb S. Social enterprises and market performance: The moderating roles of innovativeness, sectoral alignment, and geographic localization. Journal of Business Research. Vol. 132. August 2021, pp. 491–506.
Indian Economy Compendium for IAS Prelims General Studies. Disha Publications. 2020. 402 p.
Goienetxea J. A mondragon corporation’s perspective. Available at: https://www.aciamericas.coop/IMG/pdf/3.2_javier_goienetxea_en_con_firma_en.pdf
Levenson G. The Bold Vision of Grameen Bank's Muhammad Yunus. Available at: https://hbr.org/2010/05/the-bold-vision-of-grameen-banks-muhammad-yunus
Mondragon Corporation. Available at: https://www.mondragon-corporation.com/en/about-us/
Nurhayati N. Grameen Bank Proyek “Social Business” Muhammad Yunus. JBMP (Journal Bisnis Manajemen dan Perbankan). Vol. 2(1):31 March 2016, pp. 162–171.
Picciotti A. Towards sustainability: the innovation paths of social enterprise. Available at: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/apce.12168
Shin H. Social Entrepreneur Muhammad Yunus and Grameen Bank. Available at: https://www.futurelearn.com/info/courses/social-innovation/0/steps/86961
Social Entrepreneurship – СЕКЕМ. Available at: https://www.Секем.com/en/tag/social-entrepreneurship/
Social Entrepreneur Helmy Abouleish. Available at: https://www.schwabfound.org/awardees/helmy-abouleish
Steiner A., Teasdale S. Unlocking the potential of rural social enterprise. Journal of Rural Studies. Vol. 70. August 2019, pp. 144–154.
Ubels H., Haartsen T., Bock B. Social innovation and community-focused civic initiatives in the context of rural depopulation. Journal of Rural Studies. Vol. 68. March 2019, pp. 121–133.
Vasquez-Delsolar M., Merino A. Social enterprises towards a sustainable business system: A model of institutional dynamics. Environmental Innovation and Societal Transitions. Vol. 40. September 2021, pp. 663–679.